Juridisch & fiscaal advies ifv feitelijke scheiding

tine.ll
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Juridisch & fiscaal advies ifv feitelijke scheiding

#1 , 12 nov 2021 13:52

Hoi,

Ik zou graag beroep doen op de vakexpertise van iemand die me wegwijs kan maken in het op orde brengen van mijn administratie na een feitelijke scheiding.

Mijn partner en ik wonen inmiddels al meer dan 6 maanden apart.

Wij hebben een gezamenlijke woning aangekocht waarvan we ook nog een hypotheek lopen hebben.
Op dit ogenblik draag ik de hypotheeklast en delen we alle andere huisgerelateerde kosten in 2 (verzekeringen, boileronderhoud, kadastraal, etc. ).

Het onderhoudsgeld was tot dusver een vrijblijvend bedrag, maar vanaf januari wil ik ook graag naar een wettelijk refentiebedrag evolueren per kind.

En hoe ik dit alles best aanpak.

Ik heb al wat boekhouders proberen aanspreken, maar die werkten alleen maar met vennootschappen. Notaris weet ik ook niet of dat dan voor fiscaal/personenbelasting de juiste persoon is. Evenzo advocaat.

Bedoeling is om offline, 1-1 met vakexpert in detail mijn situatie te bekijken.

Hoe en waar kan ik een zo volledig mogelijk advies krijgen aan eerlijke prijs?

Alvast bedankt om mee te denken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2021 14:03

https://financien.belgium.be/nl/particu ... heiding#q2

Open alle punten van deze link.

https://uw-recht-in-gewone-taal.com/cat ... scheiding/

https://www.belfius.be/retail/nl/sleute ... index.aspx

In deze laatste link alle punten eens openen.

Om echt sluitend advies en opvolging te krijgen, zullen jullie beide alles op papier moeten zetten om die feitelijke scheiding te regelen.
De nodige adviezen geven kan maar op basis van alle elementen : gezinssamenstelling, hypotheeklening, bankrekeningen, gezamenlijke inkomsten, alimentatie ( welke niet bepaald is ), verdeelsleutels kosten voor gezin en woonst ...
Dus concrete overeenkomsten. Familierechtbank ? Best in samenspraak alles bepalen.
Indien de ene een adviseur onder de arm neemt, en de andere ook en men er dan niet uitkomt ? Kostprijs ?

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 12 nov 2021 21:05

Een bemiddelaar kan je hier bij helpen. Hij werkt voor beiden, dus goedkoper dan twee experts.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

tine.ll
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2021 15:45

Hoi, sorry voor een erg late reactie.

En bedankt om me hiermee op weg te helpen!

Groetjes,

Tine

Terug naar “Echtscheiding”