Cassatie

Zeester2510
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Cassatie

#1 , 12 nov 2021 13:07

Al 5,5 jaar onderga ik een onmenselijk zware vechtscheiding. Ondertussen zijn er al 10 vonnissen/arresten.
De eerste keer in beroep werd er een belachelijk laag bedrag aan onderhoudsgeld uitgesproken: 30 euro per kind en een verblijfsregeling van hoofdverblijf bij mij en 3 weekends op 4 bij papa. Dit lage bedrag kwam er doordat ons huis nog niet verkocht was en papa ondertussen ook een nieuw huis gekocht had en hierdoor dus op een bestaansminimum kwam.
Papa kon zich niet neerleggen bij die verblijfsregeling, kocht een huis om de hoek en spande een nieuwe procedure aan. Hij kreeg in eerste aanleg week/week.
Omdat de kinderen hier erg onder leden (ze waren nog veel te jong voor week/week en zijn nu nog steeds maar 6 en 5 jaar), ben ik dan zelf in beroep gegaan tegen die beslissing.
Deze rechter kon er niet echt mee lachen dat wij daar alweer waren voor de zoveelste procedure (dit was de eerste waarbij ik zelf het initiatief nam). Ik wou die dus zeker niet in het harnas jagen en vroeg gewoon om zijn vorige arrest terug uit te voeren, want dat die regeling voor de kinderen als veel aangenamer werd ervaren. Het bleef voor mij moeilijk om heel weinig quality time te hebben met de kinderen (ze werden uitgesloten van familiefeesten e.d. langs mijn kant) en enkel de weekrush te mogen doen, maar de kinderen hadden daar wel rust in gevonden en dat was het belangrijkste.
Deze rechter deed de moeite, om ondanks mijn vraag om maar 60 euro aan onderhoudsgeld te krijgen (er werd per ongeluk wel 60 euro per kind van gemaakt en niet voor beide zoals in het eerdere arrest), het onderhoudsgeld te berekenen op basis van de berekeningswijze van IGAK-tabel van Hobin en kwam op 100 euro per kind uit.
Papa heeft een cassatie-beroep aangetekend, omdat de wet zegt dat die rechter niet meer mocht uitspreken dan ik gevraagd had en heeft dit nu gekregen. Een ander hof van beroep moet dit nu herbekijken.
Wat ik niet begrijp, is dat de wet die stelt da beide ouders naar evenredigheid van hun eigen vermogen moeten bijdragen aan de zorg van hun kinderen dan wel geschonden mag worden, want op basis van die wet kwam de rechter aan die 100 euro.
Krijg ik nu de kans om dit aan te kaarten in het nieuwe hof van beroep of moeten die blijven rekening houden met het feit dat ik "maar" 60 euro gevraagd had en moet ik dus 40 euro *2 per maand terugbetalen aan papa voor de ganse periode??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2021 14:25

U kan in de nieuwe procedure voor het hof van beroep een conclusie neerleggen waarbij u uw vordering aanpast en bijv. 100 euro per kind vraagt.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”