Nieuwe partner bemoeit zich met opvoeding

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

Nieuwe partner bemoeit zich met opvoeding

#1 , 06 nov 2021 06:37

Hallo,

In het kort: huwelijk 1, gestrand in 2016. : 3 kinderen tussen 11 en 15jaar. Hun domicilie ligt bij ex.
Relatie 2 (wettelijk samenwonend): 1 kind van 3j

Ik en huidige vriendin hebben samen een nieuwe woning gebouwd. Uiteraard is het kindje van 3 hier permanent. De 3 oudste komen week om week.

Mijn vriendin weigert soms dat de kinderen uit mijn 1ste relatie bij ons verblijven. Nochtans is dit de overeenkomst in de EOT tussen mijn ex en mij. We zien hier allemaal van af: mijn 3 kinderen en mezelf.

Mijn vriendin beweert dat zij dit kan verbieden want zij is co-eigenaar van het huis.

Vraag: heeft zij dit recht? Wat weegt zwaarder: mijn recht om mijn kinderen bij mij te doen logeren? Of haar recht op rust en kalmte, zonder kinderen die niet van haar zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2021 09:22

Meen je dit nu?

Je kinderen zijn er al langer dan je huidige vriendin en de week-weekregeling mogelijk ook. Maakt anders ook niet uit. Als zij zich er niet in kan vinden dat je je 3 oudste kinderen de helft van de tijd bij jou hebt, zou voor de meeste mensen de relatie direct einde verhaal zijn.

Dat kan je toch niet bekijken als 2 juridische mede-eigenaars.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 06 nov 2021 09:35

Je hebt volkomen gelijk.... Het einde van de relatie is op til. Vraag is: dien ik hierover een klacht in? Er zijn in het verleden al incidenten van fysische agressie geweest van haar tov mij..... Helaas heb ik toen enkel een melding gedaan en geen klacht, voor de goede vrede :(

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2021 10:13

Zie niet in waarom een klacht.

Ga gewoon je kinderen halen zoals overeengekomen in EOT. Als dit je vriendin slecht uitkomt, onderneemt ze zelf maar actie.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 06 nov 2021 10:53

Een klacht zou alvast het dossier aanspekken, mocht het tot een vechtscheiding met rechter komen.

De kinderen blindweg toch laten afkomen geeft werkelijk ondraagbare situaties en zou de kinderen opnieuw blootstellen aan haar dreigementen, kleineringen, geroep, geduw, getrek,
.....

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#6 , 06 nov 2021 10:53

Vraag blijft: heeft zij een punt in wettelijke zin....

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 nov 2021 11:03

Een klacht zou alvast het dossier aanspekken, mocht het tot een vechtscheiding met rechter komen.

De kinderen blindweg toch laten afkomen geeft werkelijk ondraagbare situaties en zou de kinderen opnieuw blootstellen aan haar dreigementen, kleineringen, geroep, geduw, getrek,
.....
Vraag is dan nog waarvoor een klacht. Het is niet verboden dat ze liever niet wil dat uw kinderen komen.

Agressie is dat natuurlijk wel.
Vraag blijft: heeft zij een punt in wettelijke zin....
Nee

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 06 nov 2021 11:41

Is sowieso IFG - intra familiaal geweld en dus zeker al aangifte doen.
U kan vragen uw huidige vriendin nog niet te horen. Kan zijn dat PdK dat wel zal verplichten.
Denk ook eens eerst aan de piste bemiddeling -- als uw huidige vriendin dat weigert kan dat ook al in PV vermeld worden.
viewtopic.php?f=89&t=46358
https://igvm-iefh.belgium.be/sites/defa ... nl.doc.pdf
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... emiddeling
https://bemiddelingvzw.be/

PS ik ben in mijn Ubuntusysteem al mijn opgeslagen info kwijt ... dus moet enkele duizenden infoblz terug samenstellen .. al 4 hier terug.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#9 , 06 nov 2021 21:28

Bedankt Franciscus.
Ik zal volgende week zeker aangifte doen, wellicht met klacht. Goed om te weten dat ik kan vragen niet onmiddellijk mijn vriendin op het matje te roepen.

T

Terug naar “Echtscheiding”