Voorhuwelijke lening - opnemen in de vergoedingsrekening of niet ?

RVDD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voorhuwelijke lening - opnemen in de vergoedingsrekening of niet ?

#1 , 19 okt 2021 10:46

Situatieschets:
Huwelijk (wettelijk stelsel) op 15/06/2011 en overschrijving echtscheiding op 12/10/2016.
Woning is een eigen goed van mezelf, mijn ex-man is bij mij komen inwonen met zijn 3 kinderen uit een vorig huwelijk, ikzelf had ook al 3 kinderen.
Voorhuwelijks (2010) samen een herfinanciering van mijn lening aangegaan voor het bedrag van 120.000€ + één woonkrediet met als doel renovatie ten belope van 50.000€

In een eerste opmaak van de staat van Vereffening en Verdeling is de notaris van mening dat er een vergoedingsrekening dient opgemaakt te worden voor de leningen.

Mijn raadsman is van mening dat het hier een onverdeelde voorhuwelijkse schuld van partijen betreft en er geen vergoedingsrekening opgemaakt dient te worden, de tegenpartij is natuurlijk een compleet andere mening toegedaan.

Indien ik mijn woning niet had niet ter beschikking gesteld, dan hadden we namelijk een woning moeten huren of kopen.
Mijn woning is geschat op een huurwaarde van 15OO€.

Nu indien de notaris toch meent dat er een vergoeding verschuldigd zou zijn (gelet op het voorhuwelijkse karakter) dan mag de vergoeding niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigd vermogen.
Het gemeenschappelijke vermogen heeft nl.een besparing gedaan ten belope van het verschil tussen de woonkost die we anders hadden moeten betalen, welke dus minstens 1.500,00 € per maand zou bedragen en het totaal van de door het gemeenschappelijke vermogen verrichtte terugbetalingen.

Het gemeenschappelijke vermogen heeft zich namelijk niet verarmd. De normale woonkost(huis voor 8 personen) van ons gezin, rekening
houdend met de levensstandaard had anders zeker 61 x 1.500,00 € = 91.500,00 € bedragen

Bij gebrek aan verarming van het gemeenschappelijke vermogen, is dus geen vergoeding verschuldigd.

Graag jullie mening of er dit geval vergoeding verschuldigd is al dan niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 19 okt 2021 12:39

Volgens mij:

Het wettelijk stelsel is “scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten”. In mensentaal: wat bewijsbaar van elk was voor je trouwde blijft van u. Wat binnenkomt tijdens het huwelijk en de niet uitgegeven opbrengsten op wat van elk was is van elk de helft.

Maw : je kan geen halve huur vorderen want de “opbrengst” tijdens het huwelijk is voor elk de helft.

Voor die lening moet je kijken hoeveel kapitaal jij al alleen afgelost had op datum van het huwelijk

Mocht je met scheiding van goederen getrouwd geweest zijn dan was t een andere casus.

RVDD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2021 16:19

Ok, in welke mate speelt het aspect 'voorhuwelijks' een rol. Volgens mijn raadsman is er een duidelijk verschil tussen een lening welke men gezamenlijk tijdens een huwelijk aangaat of een lening welke men gezamenlijk voorhuwelijks aangaat. Men zit bijgevolg nog in een onverdeeldheid voor men gaat trouwen welke eerst vereffend diende te worden.

En indien er dan toch vergoeding verschuldigd zou zijn, gaat het hier enkel om de kapitaalaflossingen ?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”