EOT wijzigen bij familierechtbank

erikasmolders
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

EOT wijzigen bij familierechtbank

#1 , 03 okt 2021 15:55

Hallo,

Ik wil een paar zaken in onze EOT laten aanpassen. Omdat ex niet akkoord gaat, wil ik dat via de familierechtbank doen.
Dat kan volgens mij via hetzij een dagvaarding, hetzij een verzoekschrift.
Kan ik dat zonder een advocaat zelf indienen?
Zijn er standaardformulieren die ik kan raadplegen? Kan ik ergens informatie vinden over welke zaken ik moet vermelden en welke stukken ik als bijlage moet toevoegen?

dankjewel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 04 okt 2021 16:03

Is er al een familiedossier bij de rechtbank? Bijvoorbeeld waarbij de scheiding uitgesproken werd en/of de EOT gehomologeerd? In dat geval volstaat zelfs een gewone brief om het dossier opnieuw te openen. In juridische taal: de blijvende saisine van de familierechtbank, waarnaar je best ook verwijst in je brief.

Zonder advocaat kan en mag, maar je moet je wel aan dezelfde regels houden. Niet altijd evident als je het niet gewoon bent.

Wil je toch een verzoekschrift dan vind je hier en daar wel modellen. Hier bijvoorbeeld: https://odos.be/web/modeldocumenten/
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

erikasmolders
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2021 22:39

Dankje Evi. Nuttige info en link!

Ik begrijp dat het enkel kan als er “nieuwe of gewijzigde” omstandigheden zijn.
In mijn geval is de relatie tussen mij en mijn ex gewoon helemaal verzuurd: hij belaagt me (per mail/whatsapp), wil niet redelijk zijn bij de bemiddelaar, en roept/scheldt tijdens wissels waar de kinderen bij zijn.

Is dat een geldige reden om te vragen dat wissels op school gebeuren (de ene brengt ze s ochtends, de andere haalt ze s avonds)??

Veel dank

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 06 okt 2021 18:31

Voor de belaging kan u aangifte bij politie doen is een strafbaar feit art 442 bis e.v. strafwetboek.
Is een extra element in het dossier.

Art. 442bis.(ingevoegd bij <W 1998-10-30/34, art. 2, Inwerkingtreding : 27-12-1998>) Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot driehonderd [euro] of met een van die straffen alleen.
[1 Ingeval de feiten bedoeld in het eerste lid worden gepleegd ten nadele van een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid, duidelijk was of de dader bekend was, wordt de minimumstraf voorzien in het eerste lid verdubbeld.]1

Terug naar “Echtscheiding”