scheiding; huis op minderjarige kinderen zetten

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

scheiding; huis op minderjarige kinderen zetten

#1 , 26 sep 2021 11:22

Kan men bij een scheiding het huis dat volledig afbetaald is ,als volgt verdelen (ipv elkaar uit te betalen)

Het voorstel van de man ; men zet het huis op naam van de MINDERJARIGE kinderen (2) , en met geeft het vruchtgebruik aan de moeder.

Zodoende moet niemand niks betalen aan elkaar, doch kan dit??

Kinderen zijn minderjarig, dus niet rechtsbevoegd?? Kan men dan het huis beschrijven op hun naam???
De moeder heeft vruchtgebruik (levenslang denk ik), doch kan het huis niet verkopen of zo

Ik vind dit een eigenaardig voorstel van de man.
Wat zijn de andere risico's voor de vrouw??
Is dit allemaal wettelijk bij een scheiding???
Ze zouden gaan voor een minnelijke overeenkomst via bemiddeling.

Graag uw visie over zulk een voorstel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 26 sep 2021 13:59

Beste

Theoretisch kan dat. Woning is dan inderdaad van de kinderen maar in dit voorstel geeft moeder vruchtgebruik. Ze kan er dus levenslang gratis in wonen of er de huur van opstrijken.
Als dat niet gewenst is blijft verkoop van de woning waarbij elke partner zijn helft opraapt en daar zijn/haar zin mee doet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#3 , 26 sep 2021 14:15

U zegt theoretisch, maar practisch .
En wat zijn de verborgen valkuilen, want man is narcist(wat wel niet bestaat) en moeder reeds jaren pest. Dus er zit meer achter denk ik

Reclame

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#4 , 26 sep 2021 20:11

practisch :
de moeder blijft in het huis wonen
moet zij het vruchtgebruik van de man niet afkopen(hij is 50 eigenaar bijscheiding denk ik)
en hoe wordt dit berekend
moet de moeder en vader schenkingsrechten betalen
lijkt nogal ingewikkeld

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 27 sep 2021 18:15

Blote eigendom schenken aan de kinderen kan doch minderjarige kinderen kunnen zelf niet tekenen zodat ze vertegenwoordigd moeten zijn door de andere ouder of door een grootouder. Hij schenkt de helft en zij schenkt de helft. Je betaalt wel (verlaagde) registratierechten en notariskosten.

Terug naar “Echtscheiding”