schooltoeslag delen bij echtscheiding?

K en M
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

schooltoeslag delen bij echtscheiding?

#1 , 12 sep 2021 16:53

Samen met mijn ex-partner heb ik co-ouderschap over onze 2 kinderen van 9 en 12 jaar.
Ze zijn allebei gedomicilieerd op mijn adres. Ik heb recht op schooltoeslag. Ben ik verplicht deze te delen met mijn ex-partner?
Alle belangrijke kosten rond de kinderen delen we door 2. Zo ook de kinderbijslag. We hebben geen kindrekening.
Mijn ex-partner is hertrouwd. Ik ben alleenstaande.
Net omdat ik alleen ben en minder verdien, krijg ik deze toeslag. Daarom dacht ik dat dit enkel mij toekwam.
Met dat onze oudste dochter naar het 1ste middelbaar gaat, is dit een groot bedrag geworden. Daardoor begin ik te twijfelen of er toch van mij verwacht wordt dat ik dit deel met hun papa.
Graag raad hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 12 sep 2021 20:32

Met de schooltoeslag schaft u uiteraard de schoolspullen voor de kinderen aan. Elke meeruitgave deelt u dan in twee. Dat is het meest correcte en eenvoudigste.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 12 sep 2021 20:48

Beste

De schooltoeslag is net als kinderbijslag bedoeld om de kosten eigen aan opvoeding van uw kinderen te ondersteunen.
Die kosten deelt u beiden. Het komt u niet persoonlijk toe, maar uw kinderen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

K en M
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2021 07:46

Deze toeslag wordt zeker gebruikt voor de kinderen. Ik zag het als steun voor mij om gemakkelijker mijn deel te kunnen betalen. Ik sta financieel minder sterk dan mijn ex en zijn nieuwe vrouw. Vandaar toch dat ik recht heb op die toeslag? Als ze bij mijn man waren gedomicilieerd dan hadden we die toeslag niet gekregen🤔

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 13 sep 2021 11:49

k Ben geen expert in de materie maar ben geneigd TS te volgen: toeslag komt haar toe als de ex geen toeslag zou gekregen hebben wegens te hoog salaris. Natuurlijk moet de helft betaald worden met t inkomen plus toeslag van TS. Kinderbijslag en belastingsvoordeel zijn natuurlijk te delen tenzij anders overeengekomen.

Reactie onder voorbehoud

Terug naar “Echtscheiding”