verkoop/verdeling huis bij scheiding

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

verkoop/verdeling huis bij scheiding

#1 , 08 sep 2021 20:23

Mijn dochter zou gaan scheiden, en vraagt zich nu af hoe de verdeling van het huis waarin ze wonen gaat gebeuren omwille van een aankoop destijds met verschillende inbreng.
Zij heeft 44 procent registratierechten betaald op de aankoopprijs
De man 56 procent omdat ze een verschillende inbreng gedaan hebben 20 jaar geleden

de financiering van de aankoop is gebeurd
met een lening van 58.990 euro, betaald door de twee op 20 jaar
EN een gedeelte door mijn dochter zijnde 50.000
EN een gedeelte van 70.730 euro door de man

In de aankoopakte staat enkel 1 prijs vermeld , de aankoopprijs in zijn totaliteit als vb 178.000 euro

intussen zijn er 2 kinderen
lening is afbetaald gemeenschappelijk

ze zijn wettelijk samenwonend

vraag; heeft de man meer rechten op huis bij een scheiding( voorrang om er te blijven wonen)
hoeveel moet mijn dochter hem betalen bij een uitkoop ( hij heeft iets meer ingebracht destijds)

deze cijfers,berekening kosten staat enkel op een apart blad ter info , niet getekend zonder iets van notaris erop. was een soort afrekening van de notaris.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 10 sep 2021 19:57

Beste

Begrijp ik niet goed. De aankoop werd blijkbaarv100 % gefinancierd? Dus blijkbaar geen verschillende inbreng want er was geen inbreng. Registratiekosten is geen inbreng. Dat zijn belastingen. Onder welk stelsel waren zij gehuwd? Scheiding van goederen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 11 sep 2021 10:31

@basejumper: koppel was wettelijk samenwonend. Dus huwelijkse regels of redenen zijn niet van toepassing.

Reclame


reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#5 , 13 sep 2021 14:04

Na het lezen van de info van Franciscus, denk ik als leek (niet jurist) te mogen besluiten dat de waarde van het huis in 2 gelijk delen zal gesplitst. En diegene die het koopt de andere dit deel uitbetaald. Er wordt geen rekening gehouden met het hoger aandeel van de man bij aankoop(ook nergens vermeld in aankoopakte, enkel in afrekeningsnotoa).Ook omdat er intussen kinderen zijn en het het gaat over het ouderlijk huis waarin ze reeds 20 jaar wonen. Ik kan volledig mis zijn ; Die wetteksten zijn tamelijk moeilijk te lezen en te interpreteren. Allezins bedankt , ook als ik het mis zie.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#6 , 14 sep 2021 17:51

is mijn redenering juist??

Terug naar “Echtscheiding”