Scheiding: beide ex-partners willen het huis kopen

JulesP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Scheiding: beide ex-partners willen het huis kopen

#1 , 04 sep 2021 16:46

Mijn ex maakte enkele maanden geleden een einde aan onze relatie en trok terug bij haar ouders in. Wij waren niet getrouwd, maar kochten samen een huis en waren ook wettelijk samenwonend met 2 kinderen.
Ze heeft altijd laten verstaan dat ze geen interesse had om de woning te kopen. In bemiddeling was zelfs al een uitkoopsom afgesproken (op papier gezet én door beide partijen ondertekend) die ik aan haar zou betalen. Nog voor dit bij de notaris beslecht kon worden, bedacht ze zich, is ze 180° gedraaid en wil ze tóch het huis kopen.

Gaat het huis automatisch naar de hoogste bieder (via openbare verkoop) als we niet tot een akkoord komen? Of zijn er argumenten in mijn voordeel?
Bv
1. Ik ben al die tijd in het huis blijven wonen, zij is volledig uit eigen keuze weggegaan.
2. Ik ben zelfstandige en heb ook mijn kantoor in de woning, ik zou dus zowel mijn huis als mijn job kwijt zijn
3. Ik heb destijds een pak meer spaargeld in gebracht voor de aankoop, maar op papier staat het huis beschreven als 50/50 van ons beiden.
4. Hoeveel juridische waarde heeft het onderlinge akkoord dat in bemiddeling werd ondertekend?

De kinderen wonen op dit moment week om week bij mijn ex en bij mij, maar een definitieve regeling hieromtrent staat nog niet op papier.

Wat kan ik doen om hier te kunnen blijven wonen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 04 sep 2021 16:59

wat op papier overeengekomen is telt

JulesP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2021 17:34

wat op papier overeengekomen is telt
Ik lees nochtans dat dit eerst nog gehomologeerd moet worden door een rechter, en vraag me af hoe groot de kans is dat die het bekrachtigt

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 04 sep 2021 23:26

zij heeft de relatie stop gezet
zij heeft de woning verlaten
zij had eerst geen interesse in de woning
zij heeft vrijwillig overeengekomen dat jij haar mag uitkopen

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 32153&la=N


Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

Thomas_A
Berichten: 2303
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2021 00:17

Puur economisch gezien is het natuurlijk het meest interessant als degene die het meest wil geven het huis krijgt. Op die manier krijgt de ex-partner die verhuist ook een grotere vergoeding voor zijn helft.

Niemand moet zich ontevreden voelen. Heb je het hoogste bod? Dan heb je het huis dat je wou en betaal je de helft van wat het voor jou waard is. Heb je niet het hoogste bod? Dan heb je wel een vergoeding die hoger is dan de helft van de waarde die het huis voor jou had.

Je zou dit kunnen doen via opbod of via gesloten enveloppe.

iota
Berichten: 830

#6 , 05 sep 2021 12:34

2. Ik ben zelfstandige en heb ook mijn kantoor in de woning, ik zou dus zowel mijn huis als mijn job kwijt zijn
Dit + de ondertekende overeenkomst = cruciale punten in uw voordeel.

Terug naar “Echtscheiding”