Vonnis laten uitvoeren, deurwaarders

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Vonnis laten uitvoeren, deurwaarders

#1 , 03 sep 2021 21:54

Hallo allemaal,

Ik ben gescheiden met een eot. Alles is dus netjes hierin opgenomen. Hierin staat vermeld dat mijn ex-man 3 maanden na scheiden de tijd heeft te betalen.
Nu is die tijd al ruim voorbij.
Wat kan ik nu doen? Moet ik hiervoor trg een advocaat inschakelen of kan ik zelf stappen ondernemen.
Ik heb wat op zitten zoeken. En ik kan zelf een deurwaarder inschakelen. Maar hoe verloopt dit. Zijn de kosten dan voor mij ? Wat moet er precies gebeuren.

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2021 00:18

Art. 1495.Geen veroordelende beslissing kan worden ten uitvoer gelegd dan nadat zij aan de partij is betekend.
Vermits uw man al in gebreke is gebleven inzake de betaling dient u het vonnis te laten betekenen door een gerechtsdeurwaarder.

U kan zelf een gerechtsdeurwaarder contacteren hij/zij zal u informeren en het nodige doen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2021 10:44

Het gaat om een EOT.
De uitvoering geschiedt niet op basis van het vonnis, maar op basis van de overeenkomst.
Als die voor notaris werd opgemaakt kan u met uw overeenkomst naar een gerechtsdeurwaarder gaan. Die zal u vragen de kosten voor te schieten. Als de tegenpartij insolvabel is en niet kan betalen en er geen geld te halen valt ziet u die kosten niet terug. Als de tegenpartij kan betalen zal ze ook de kosten moeten betalen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2021 09:03

De uitvoering geschiedt niet op basis van het vonnis, maar op basis van de overeenkomst.
Correct ik zat even fout.

De notariële akte is uitvoerbaar.

U zal in ieder geval naar een gerechtsdeurwaarder dienen te gaan om betaling te komen.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 07 sep 2021 04:29

Vooraleer een deurwaarder in te schakelen u er van te vergewissen dat uw ex kan betalen. Zoniet ben je. deurwaarderskost kwijt zonder resultaat. ….

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2021 11:35

Mijn advocaat heeft al 2 weken geleden een expeditie opgevraagd bij de rechtbank. Is het normaal dat dit zolang duurt ?

Terug naar “Echtscheiding”