Kan mijn ex moeilijk doen over ouderschapsregeling als ik met mijn kind bij mijn ouders intrek?

lion92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Kan mijn ex moeilijk doen over ouderschapsregeling als ik met mijn kind bij mijn ouders intrek?

#1 , 26 aug 2021 14:04

Beste,
Ik zal mijn situatie even kort voor jullie weergeven.
Een goede maand geleden heb ik de affaire ontdekt van mijn vriendin en wij zijn hierna uit elkaar gegaan. Wij waren wettelijk samenwonend ( deze werd tot op vandaag nog niet beëindigd ) en hadden onze woning 4 jaar geleden samen aangekocht ( 50/50 eigenaar).
Samen hebben wij 1 kind van bijna 5 jaar oud. We zouden elk week om week de zorg op ons nemen via co-ouderschap kosten 50/50 verdelen. Dit dienen wij nog te laten bevestigen bij de bemiddelaar en voor de jeugdrechtbank. Haar nieuwe vriend heeft 2 kinderen, deze zouden daar ook in dezelfde week verblijven.

Mijn (ex) vriendin heeft besloten de woning te verlaten en te gaan samenwonen het haar nieuwe vriend ( waarmee ze een affaire had ).Zij huren samen een appartement. Zij verhuist dit weekend en neemt de samen overeengekomen meubels mee ( nog niet beschreven in een dading ).
Ik zou (tijdelijk) in de eigen woning blijven en zelf de volledige hypotheek betalen. Nu weet ik dat zij een huurdersvergoeding van mij kan vragen aangezien ik in "haar" woning verblijf. Indien ik het huis zelf zou verlaten en iets zou huren of ergens zou intrekken zou dit recht wegvallen en dient zij ook de helft van de hypotheek te betalen.

Moest ik er voor beslissen om eventueel ( tijdelijk ) bij mijn ouders in te trekken ( en mijn domicilie naar daar te verplaatsen ). Kan zij in dit geval moeilijk doen over het co-ouderschap van onze zoon? Hij zou daar zijn eigen kamer hebben en is reeds jaar en dag vertrouwd met de omgeving/personen. Hij werd hier elke dag opgevangen voor en na school / weekends.

Ik zou dit doen aangezien ik er momenteel nog niet uit ben of ik de woning eventueel wil/kan overhouden én om haar recht op het vragen van een huurdersvergoeding te ontnemen/ontwijken. In afwachting van de beslissing zou ik gratis kunnen inwonen bij mijn ouders.

Alvast bedankt voor de informatie !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 27 aug 2021 12:26

Daar jij in het huis blijft wonen betaal je haar een halve huur doch zij moet de helft van de lening blijven betalen. Veelal is de grootte van de halve huur (ongeveer) gelijk aan de helft van de lening. Als jij dan dus de lening volledig betaalt compenseert dit de halve huur.

Als jij de woning verlaat staat de woning leeg en kan zij de (gedwongen) verkoop vorderen via de rechtbank als je niet overeenkomt met wat er zal gebeuren met het huis.

Je woonplaats doet mi niets af van de afgesproken week-week omgangsregeling.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2021 06:40

Ik neem aan dat je op termijn ofwel de woning overkoopt, ofwel ergens anders met je zoon gaat wonen (kopen of huren).

Het lijkt dan inderdaad logischer in afwachting te blijven in de gemeenschappelijke woning, ook voor je zoon. Ok, door de woonstvergoeding draai je alleen op voor de aflossing (beide moeten lening aflossen maar jij betaalt je ex-vriendin), maar dit zal achteraf ook het geval zijn.

Reclame

lion92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2021 09:40

Ik neem aan dat je op termijn ofwel de woning overkoopt, ofwel ergens anders met je zoon gaat wonen (kopen of huren).

Het lijkt dan inderdaad logischer in afwachting te blijven in de gemeenschappelijke woning, ook voor je zoon. Ok, door de woonstvergoeding draai je alleen op voor de aflossing (beide moeten lening aflossen maar jij betaalt je ex-vriendin), maar dit zal achteraf ook het geval zijn.
Dag Thomas.
Dat klopt, op termijn zou ik dan eventueel overkopen of verkopen en iets anders te proberen kopen. Huren is natuurlijk ook een optie daarna.
Maar door de woning eventueel te verlaten kan ik haar wél verplichten van de helft van de lening te blijven betalen ( waar zij financieel niet op rekent ).
Op zich is de omgeving bij mijn ouders ook zéér vertrouwd. Hij verbleef hier de afgelopen 4.5 jaar dagelijks dus op dat vlak kan ze ook geen windeieren leggen denk ik. Moest ik intrekken bij mijn ouders , zou dit effect hebben op de mogelijke onderhoudsgeld regeling? Zij woont uiteindelijk kosten delend samen en als ik alleen in ons huis blijf wonen niet.

lion92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2021 10:07

Daar jij in het huis blijft wonen betaal je haar een halve huur doch zij moet de helft van de lening blijven betalen. Veelal is de grootte van de halve huur (ongeveer) gelijk aan de helft van de lening. Als jij dan dus de lening volledig betaalt compenseert dit de halve huur.

Als jij de woning verlaat staat de woning leeg en kan zij de (gedwongen) verkoop vorderen via de rechtbank als je niet overeenkomt met wat er zal gebeuren met het huis.

Je woonplaats doet mi niets af van de afgesproken week-week omgangsregeling.
Klopt, want daar zit ze ook mee te dreigen naar mij toe. Als het niet snel genoeg gaat voor haar dat de woning openbaar verkocht moet worden.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2021 13:11

Ik neem aan dat je op termijn ofwel de woning overkoopt, ofwel ergens anders met je zoon gaat wonen (kopen of huren).

Het lijkt dan inderdaad logischer in afwachting te blijven in de gemeenschappelijke woning, ook voor je zoon. Ok, door de woonstvergoeding draai je alleen op voor de aflossing (beide moeten lening aflossen maar jij betaalt je ex-vriendin), maar dit zal achteraf ook het geval zijn.
Dag Thomas.
Dat klopt, op termijn zou ik dan eventueel overkopen of verkopen en iets anders te proberen kopen. Huren is natuurlijk ook een optie daarna.
Maar door de woning eventueel te verlaten kan ik haar wél verplichten van de helft van de lening te blijven betalen ( waar zij financieel niet op rekent ).
Ik snap niet goed wat dat oplost, behalve misschien een goed gevoel dat ze het moeilijk heeft. Dat geeft net een extra argument voor haar om de woning zo snel mogelijk te verkopen, desnoods openbaar aan een lagere prijs dan marktconform.

Terug naar “Echtscheiding”