Ex blijft me lastig vallen

erikasmolders
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ex blijft me lastig vallen

#1 , 24 aug 2021 18:06

Hallo,

Ik ben sinds begin 2019 weg bij mijn ex. We waren niet getrouwd, hebben wel kinderen. Hij blijft me veelvuldig lastig vallen met beschuldigingen en beledigingen.
Dit zijn 2 zaken waar ik van wil dat ze zo snel mogelijk stoppen:

- veelvuldig mailen, whatsappen, bellen op alle mogelijke uren van de dag en nacht (gaat vaak over meerdere keren per dag, tientallen keren per week). De eerste is meestal onder mom van iets dat over de kinderen gaat of iets praktisch in verband met onze scheiding, maar ze ontaarden altijd snel in eindeloze beschuldigingen en beledigingen.

- roepen, schelden en mij beledigen waar de kinderen bij zijn als we de wekelijkse wissels bij elkaars thuis doen.

Mijn vragen:
- Hoe kan ik deze zaken doen stoppen? Welke stappen kan ik concreet zetten?
- Kan je dit gedrag "belaging" noemen?

Dankjewel voor alle reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4618
Locatie: Diest

#2 , 28 aug 2021 12:42

Beste

Belaging wil zeggen dat een persoon wordt lastig gevallen en daardoor overlast ondervindt. ... Een voorbeeld van belaging is het constant opbellen van een persoon, het opwachten van het slachtoffer, heel de tijd bloemen sturen,… Bij dit misdrijf kan er enkel een vervolging zijn als het slachtoffer klacht indient.

U kan klacht indien bij de politie. U kan de belaging/stalking bewijzen aan de hand van de ontvangen oproepen/tijdstippen/frekwentie/berichtjes...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 28 aug 2021 16:14

Belaging is al enkele jaren geen klachtmisdrijf meer dus steeds aangifte doen.
En neem de 'gesprekken' op is wettelijk mogelijk om als bewijs te dienen. Rechter beslist.
HOOFDSTUK IVbis. - (ingevoegd bij <W 1998-10-30/34, art. 2, Inwerkingtreding : 27-12-1998>) BELAGING.

Art. 442bis.(ingevoegd bij <W 1998-10-30/34, art. 2, Inwerkingtreding : 27-12-1998>) Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot driehonderd [euro] of met een van die straffen alleen.
[1 Ingeval de feiten bedoeld in het eerste lid worden gepleegd ten nadele van een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid, duidelijk was of de dader bekend was, wordt de minimumstraf voorzien in het eerste lid verdubbeld.]1
[2 ...]2
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 34, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>
(2)<W 2016-03-25/07, art. 2, 116; Inwerkingtreding : 15-04-2016>

Art. 442ter.<W 2007-05-10/35, art. 37, 064; Inwerkingtreding : 09-06-2007> In de gevallen bepaald in artikel 442bis kan het minimum van de bij dit artikel bepaalde correctionele straffen worden verdubbeld, wanneer een van de drijfveren van het wanbedrijf bestaat in de haat tegen, het misprijzen van of de vijandigheid tegen een persoon wegens diens zogenaamd ras, zijn huidskleur, zijn afkomst, zijn nationale of etnische afstamming, zijn nationaliteit, zijn geslacht, zijn seksuele geaardheid, zijn burgerlijke staat, zijn geboorte, zijn leeftijd, zijn fortuin, zijn geloof of levensbeschouwing, zijn huidige of toekomstige gezondheidstoestand, een handicap, zijn taal, zijn politieke overtuiging, [1 zijn syndicale overtuiging,]1 een fysieke of genetische eigenschap of zijn sociale afkomst.
----------
(1)<W 2009-12-30/01, art. 113, 074; Inwerkingtreding : 31-12-2009>

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2021 09:42

Spreek misschien met uw ex één communicatiemiddel af (bv WhatsApp) en blokkeer hem op alle andere?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 31 aug 2021 11:01

Spreek misschien met uw ex één communicatiemiddel af (bv WhatsApp) en blokkeer hem op alle andere?
En dat dit uitsluitend gebruikt wordt voor kinder-aangelegenheden

erikasmolders
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2021 22:15

Ja, die laatste twee hebben we zo afgesproken bij bemiddelaar en op papier ondertekend… hij weet dus dat het storend is, maar hij blijft toch voortdurend sturen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 31 aug 2021 22:40

Aangeven dus als het niet vanzelf stopt
Valt zonder meer onder belaging

Terug naar “Echtscheiding”