vonnis onderhoudsgeld kind

regina
Topic Starter
Berichten: 7

vonnis onderhoudsgeld kind

#1 , 31 mei 2006 14:13

Hallo,
Ik ben al 5 jaar gescheiden van mijn man, wij hadden samen 1 kind. De vrederechter heeft mijn ex toen veroordeeld voor het betalen van onderhoudsgeld voor ons kind gedurende 1 jaar (voorlopige maatregelen). Dit heeft mijn ex ook gedaan maar is er na 1 jaar mee gestopt. Heb intussen al 4 jaar geen onderhoudsgeld gekregen. Ik kan het ook niet vorderen want heb geen vonnis. Heb geen contact meer met hem, hij heeft tot hiertoe nog geen bezoekrecht. Nu is mijn vraag: waar kan ik een vonnis bemachtigen dat hem veroordeeld tot het betalen van onderhoudsgeld? Kan dit via de vrederechter? Kan dit zonder advokaat, want heb niet de financiele middelen (wegens schulden) en kom waarschijnlijk niet in aanmerking voor pro-deo. Ben intussen getrouwd met andere man. Kan dit ook aangevraagd worden via een notaris?
Hartelijk dank bij voorbaat! Vriendelijke groetjes.
Regina
Het is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapengaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 31 mei 2006 15:20

Beste,

Terzake kunnen wij u meedelen dat de jeugdrechtbank bevoegd is voor de meeste burgerlijke en strafrechterlijke zaken met betrekking tot minderjarige (Art. 76 van het Gerechtelijk Wetboek).
Deze burgerlijke rechtbank (dewelke we bedoelen indien we spreken over de rechtbank van eerste aanleg) beschikt over de VOLHEID VAN BEVOEGDHEID.
Dit betreffen zowat ALLE GESCHILLEN inzake burgerlijk recht (Art. 568 tot 572 Ger. W.).

Tot slot dienen wij er u op te wijzen dat het voor een niet-jurist geenszins eenvoudig is dergelijke procedures te voeren voor een rechtbank.

Wij raden u dan toch aan contact te nemen met een advocaat uit uw buurt.

Nadien kan nog altijd bekeken worden of u al dan niet in aanmerking komt gehele of gedeeltelijke kosteloze juridische bijstand.
Laatst gewijzigd door Anke op 31 mei 2006 18:56, 4 keer totaal gewijzigd.

regina
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 31 mei 2006 15:40

Hallo Anke,

Bedankt voor het vlugge antwoordje. Ik dacht dat de jeugdrechter enkel bevoegd was voor o.a. enkel het "bezoekrecht"? Het zal natuurlijk wel zo zijn dat het geenszins een gemakkelijke procedure is maar "onderhoudsplicht" voor de kinderen is toch sowieso verplicht? Daar kan de vader toch niet onderuit?.....als hij een inkomen heeft uiteraard. De rechter gaat en/of kan toch niet de aanvraag seponeren, of ik nu een advokaat heb of niet? Begrijp je wat ik bedoel? Via Davo kan ik dit niet aanvragen zeker? Alvast bedankt hoor!
Liefs van Regina
Het is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapengaan.

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 31 mei 2006 16:23

Beste,

In casu heeft de vrederechter op grond van art. 223 B.W. VOORLOPIGE EN DRINGENDE MAATREGELEN bevolen.

Wat verder de bevoegdheid van de rechtbank met betrekking tot de belangen van minderjarige betreft, menen wij duidelijk geweest te zijn.

Opzichtens art. 203 ? 1 kan tegenpartij zich inderdaad NIET onttrekken aan zijn onderhoudsplicht :

Artikel 203 ? 1 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat de ouders naar evenredigheid van hun middelen dienen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.

De dienst voor alimentatievorderingen (DAVO) kan u noch voorschotten toekennen noch onderhoudsgeld invorderen, gezien u terzake niet over een vonnis beschikt.

Vetrouw uw belangen maar toe aan de goede zorgen van een advocaat !

regina
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 31 mei 2006 17:30

Hallo Anke,

Bedankt hoor. Ik apprecier uw antwoord en ben het er absoluut mee eens dat het "het beste" is een advokaat te nemen maar....dat is het juist, als ik hem niet kan betalen kan ik hem niet betalen natuurlijk. En dit is zo hoor, anders had het al lang geregeld geweest. En een pro-deo krijg ik niet, gezinsinkomen te groot werd mij gezegd, met eventuele rekeningen en/of schulden wordt geen rekening gehouden. Moet ik mij dus nog verder in de schulden werken als ik wil krijgen waar ik recht op heb. Ik wou je wel eventjes zeggen dat die schulden en rekeningen er gekomen zijn doordat ik met m'n huidige man twee kinderen heb waarvan de jongste enkele maanden geleden overleden is aan een ernstige dodelijke ziekte; ziekenhuiskosten, medicamenten en begraafkosten, enz., ik treed liever niet in detail hier op het forum, dat begrijp je wel Anke. Doet eigenlijk ook niks terzake uiteraard. Mijn bedoeling was zelf een aanvraag te doen, moet toch kunnen? Maar ja, sorry dat ik dit zeg Anke en ik hoop dat je me het niet kwalijk neemt, maar het komt er dus op neer dat hier in Belgi? het nog altijd zo is dat de armen armer worden en de rijken rijker want die kunnen zich een advokaat veroorloven. Zoals altijd zal ik mij er maar moeten bij neerleggen, ondertussen krijg ik al 4 jaar geen alimentatie voor ons kind. Het zij dan maar zo. Nogmaals hartelijk bedankt hoor Anke.
Het is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapengaan.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#6 , 31 mei 2006 19:07

Beste,

Ik begrijp uw situatie, maar kan ze ook niet verhelpen.

Veel sterkte !

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mei 2006 19:13

Voor de vordering i.v.m. onderhoudsgeld is in principe de vrederechter bevoegd. Als u alleen onderhoudsgeld zou vragen is de vrederechter bevoegd.

De jeugdrechtbank is bevoegd als er samenhang is tussen de vordering i.v.m. ouderlijk gezag en omgangsrecht en de vordering inzake onderhoudsgeld voor het minderjarig kind.

U schrijft dat u opnieuw getrouwd bent. Is er in de echtscheidingsprocedure geen kort geding geweest i.v.m. het kind?

Als dat niet het geval is, is er nog geen uitspraak gedaan over de uitoefening van het ouderlijk gezag en het verblijf van het kind. U doet er dan best aan een vordering in te stellen waarbij u vraagt dat het ouderlijk gezag aan u toegekend wordt en waarbij u ouderhoudsgeld vraagt voor het kind. Dan moet u bij de jeugdrechtbank zijn.

Gelet op het belang (tel eens uit dat onderhoudsgeld dat u al gemist hebt gedurende die vier jaar, daar kon u gemakkelijk een advocaat van betalen) hebt u er belang bij een advocaat te nemen. Als u dat niet doet kan u toch zelf een verzoekschrift neerleggen bij de jeugdrechtbank. Ik denk dat men u op het justitiehuis wel zal helpen om dit op te stellen.

Wie heeft u gezegd dat u niet in aanmerking komt voor juridische tweedelijnsbijstand (vroegere pro deo)? Er wordt immers wel degelijk rekening gehouden met "een buitengewone schuldenlast" (www.advocaat.be)


scorpioen

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#8 , 31 mei 2006 19:46

De vrederechter heeft mijn ex toen veroordeeld voor het betalen van onderhoudsgeld voor ons kind gedurende 1 jaar (voorlopige maatregelen) .


Betrokkene deelt zelf mede dat ENKEL de vrederechter tussenkwam en voorlopige en dringende maatregelen trof (Art. 223 B.W.).

Dientengevolge dient betrokkene zich WELDEGELIJK tot de JEUGDRECHTBANK (EN NIET TOT HET VREDEGERECHT) te wenden met het verzoek ouderlijk gezag en alimentatie toegekend te krijgen ten behoeve van de minderjarige.

Alleen hieruit blijkt reeds hoe snel een leek kapitale fouten kan bewerkstelligen.

Wij dienen dan ook nogmaals duidelijk in te verf te zetten dat het zeker niet simpel is dergelijke procedures te voeren zonder raadsman.

regina
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 01 jun 2006 14:42

Hallo dag Anke en Scorpioen,

Inderdaad, bij de echtscheiding werd NIETS over het kind vermeld. Enkel de vrederechter heeft een uitspraak gedaan, verblijfplaats van het kind bij de moeder en de vader diende onderhoudsgeld te betalen en werden ook de lopende leningen verdeeld. Toen waren we nog niet gescheiden uiteraard. Dit waren dan voorlopige maatregelen voor ??n jaar maar ik weet niet of die voorlopige maatregelen ook gelden voor de alimentatie en het ouderlijk gezag. Het ouderlijk gezag krijgen toch sowieso (in de meeste gevallen) allebei de ouders. Vader is gestopt met betalen en heeft ook het kind niet meer komen halen. Ik wil wel eventjes vermelden dat ik toen (voor de echtscheiding) w?l een advokaat in handen had genomen en ik dacht dat het dan toch wel zijn taak was ons er op te wijzen wat nog moest gedaan worden. Die kapitale fouten zijn dus niet door een leek bewerkstelligt. Het heeft mij toen veel geld gekost en uiteindelijk is het niet in orde volgens jullie. Maar waarom kan ik dan niet enkel via de vrederechter "onderhoudsgeld" vragen? Het kind IS bij mij, ik dacht dat de vader dan maar naar de rechtbank dient te stappen indien hij iets aan de situatie wil veranderen.
Ik wou je ook eens vragen, beste mensen, neem nu dat de vader vandaag of morgen terug kontakt wil met z'n kind n? 4 jaar g??n kontakt te hebben gehad, kan dit dan zo maar gelijk een fluitje van een cent? Want ik weet zeker, indien hij onderhoudsgeld dient te betalen, hij ook z'n kind WIL zien. Ik weet dat het een met het ander niks te maken heeft maar die redenering is menselijk natuurlijk. Kan het zijn dat de rechter zijn "eis" onontvankelijk verklaart omdat de vader al 4 jaar niks van zich heeft laten horen? Ons kind was 1 jaar toen hij ons verliet, ??n jaar heeft hij nog z'n bezoekrecht uitgeoefend daarna niks meer, ons kind is nu 6 jaar. Mijn huidige man is dus eigenlijk de "zorgouder" van dit kind. Ik ben huismoeder. En wat die pro-deo betreft, heb ik toen al gevraagd maar kwam er niet voor in aanmerking, echt waar! Als ik een alleenstaande moeder was, dan wel! Het bedrag van het gezinsinkomen is ook wel belachelijk laag gehouden........mijn mening uiteraard!
Sorry, een hele boterham nietwaar, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?
Anke en Scorpioen, alvast bedankt voor jullie antwoordjes.

Liefs van Regina
Het is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapengaan.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#10 , 01 jun 2006 15:06

... die kapitale fouten zijn dus niet door een leek bewerkstelligt ...

Dit was uiteraard NIET op u bedoeld.

In essentie deelde u mede dat terzake voorlopige en dringende maatregelen bevolen werden door de vrederechter voor een termijn van 1 jaar.

In uw laatste bericht begint u daaraan te twijfelen.

Op die manier blijven wij natuurlijk bezig.

Teneinde over dergelijke zaken uitsluitsel te kunnen geven dienen wij een studie te maken van het vonnis.

regina
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 01 jun 2006 16:13

Hallo dag Anke,

Weet het wel hoor dat dit niet op mij bedoeld was maar wou maar aantonen dat "kapitale fouten" niet pers? door leken bewerkstelligt worden. Naar mijn bescheiden mening zijn de raadsmannen van beide partijen uiteindelijk in gebreke gebleven.
Als je het goedvindt Anke, zal ik eventjes letterlijk citeren wat er in het vonnis staat:

geldigheidsduur: zegt dat dit vonnis uitwerking zal hebben tot de eventuele wijziging of intrekking ervan bij gemeen overleg tussen de partijen of bij gebreke daaraan ten laatste op 31 mei 2002.

Het is dus het woord "eventuele" dat me doet twijfelen.......waarschijnlijk omdat ik een leek ben natuurlijk maar ik weet ondertussen al wel dat ELK woord voor de rechtbank belangrijk kan zijn. Maar naar mijn mening is dus dit vonnis bij manier van spreken "vervallen", is het niet?

Liefs Regina
Het is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapengaan.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#12 , 01 jun 2006 20:33

... zegt dat dit vonnis uitwerking zal hebben tot de eventuele wijziging of intrekking ervan bij gemeen overleg tussen de partijen of bij gebreke daaraan ten laatste op 31 mei 2002 ...

Beste,

Het is zonneklaar dat betreffend vonnis sinds 31 mei 2002 geen uitwerking meer heeft.

Zoals ik reeds stelde dient u terzake de jeugdrechter te vatten ten einde 1) alimentatie en 2) het ouderlijk gezag (art. 374 B.W.) te bekomen.

regina
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 01 jun 2006 23:47

Hallo Anke,

Pffffff, ik dacht het wel hoor. Anke, je doet me nu wel angstig worden. Wil dit zeggen dat als m'n ex ons kind bv. aan school gaat ophalen ik hem niet kan tegenhouden, ook al heeft hij 4 jaar niks laten horen? Wel beangstigend hoor, ben ik nergens meer gerust. Maar nu om eventjes terug te komen op m'n vraagje: als ik dus alleen maar wil gaan voor het onderhoudsgeld, kan dit dan toch via de vrederechter niet? Kwestie dus om het voor mij betaalbaar te houden, begrijpt ge?

Liefs van Regina
Het is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapengaan.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#14 , 02 jun 2006 00:45

Beste,

Het scenario dat u beschrijft is perfect mogelijk, vandaar dat ik aandrong om naast alimentatie ook het hoederecht te vragen.

Een procedure op grond van artikel 203 (*) van het Burgerlijk Wetboek kan perfect ingeleid worden middels een verzoekschrift neer te leggen ter griffie van het vredegerecht uwer Stad.

(*) Artikel 203 van het Burgerlijk Wetboek
De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.

regina
Topic Starter
Berichten: 7

#15 , 02 jun 2006 01:39

Hallo Anke,

Ik wil je hartelijk bedanken voor de informatie hoor! Goh, ik heb er eigenlijk nooit zoooo bij stilgestaan dat het vonnis van geen tel meer was(hoe dom van me dat ik daar niet aan gedacht heb!). Ik vond het eigenlijk nu wel eens tijd worden dat m'n ex onderhoudsgeld zou betalen voor ons kind en ik ging het vonnis eens nalezen..........op internet inlichtingen willen inwinnen en zodoende kwam ik hier terecht......

Nogmaals hartelijk bedankt en nog lieve groetjes van Regina
Het is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapengaan.

Terug naar “Echtscheiding”