Scheiden met wederzijdse toestemming en Co ouderschap, hoe financieel regelen.

Roger A
Topic Starter
Berichten: 36

Scheiden met wederzijdse toestemming en Co ouderschap, hoe financieel regelen.

#1 , 17 aug 2021 17:09

Mijn echtgenote heeft besloten om een punt te zetten achter ons huwelijk en verlaat de gezamenlijke woonst op 30/09/21 om alleen te gaan wonen. Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen maar de goederen zijn niet het probleem.
Wij hebben 2 Kinderen, 1 meerderjarige en 1 minderjarige die beide nog school lopen, en dus voor beide kinderbijslag ontvangen. Wij zijn overeengekomen dat we Co-ouderschap gaan doen waarbij geen van beide onderhoudsgeld moet betalen aan de andere en waar alle andere kosten voor de kinderen zoals schoolkosten, tandarts, kledij, dokter en ziekenhuiskosten, apotheker, hobby en mobiliteitskosten door 2 gedeeld worden, maar dan vind ik het ook niet meer als normaal dat ook de kinderbijslag verdeeld wordt aan beide partijen, 50/50, hoe kan ik dit het best op papier laten opstellen en kan ik bij weigering van haar stappen ondernemen. Ik wil niks van haar, alleen waar ik recht op heb, ze werkt nu ook full-time en ik kan maar half-time werken. Als ik de helft van die kosten moet betalen heb ik ook recht op de helft van de kinderbijslag vind ik, en daarom zou ik dit willen laten storten op een gemeenschappelijke rekening, kan dat ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 17 aug 2021 17:32

Je kan overwegen te werken met een kindrekening, een rekening op naam van beide ouders waarmee de kosten voor de kinderen betaald worden en waarop ook de kinderbijslag kan gestort worden.

Vergeet ook het fiscale niet! Fiscaal co-ouderschap lijkt het eerlijkst, maar is zelden de voordeligste keuze.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Roger A
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 18 aug 2021 06:34

Wat bedoel je met fiscaal Co ouderschap het eerlijkst maar niet het voordeligst, wat stelt u dan voor als voordeligst ?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”