Scheiden van luie minder verdienende man

lollypopje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Scheiden van luie minder verdienende man

#1 , 31 jul 2021 23:48

Toen ik met mijn man trouwde (wettelijk stelsel) verdienden wij evenveel en hadden we nog geen huis of kinderen. Vier jaar later veranderde ik van job/sector waar ik meer dan het dubbel van hem verdien. Ondertussen ook huis gebouwd en 2 kinderen gehad (studeren al aan unief ondertussen). Lening huis is al lang afbetaald (die heb ik helemaal alleen van mijn loon afbetaald). Ik heb ook altijd meeste van de dagelijkse kosten (eten, rekeningen) betaald. Als vrouw heb ik ook altijd voor de kinderen en het huishouden gezorgd. Ik ben tot 23h00 's avonds of later bezig met huishouden na mijn werk terwijl hij om 18h00 al in de zetel zit. Mijn man is dus eigenlijk lui wat het huishouden betreft en ik ben bekaf na elke dag. Praten helpt niet. Hij doet dan misschien 1 dag moeite om te helpen en dan is het weer niks. Sinds een tijdje grapt hij af en toe dat hij van mij gaat scheiden als de kinderen afgestudeerd zijn. Hij zit continu op Internet naar andere vrouwen te kijken...

Wat kan ik doen om te voorkomen dat hij mij nog eens volledig pluimt als hij een scheiding aanvraagt binnen een aantal jaar?
1) Ik las ergens dat bij scheiding het gezamenlijk opgebouwd vermogen dat we bezitten 'op moment van de scheiding' fifty fifty verdeeld wordt, maar dat vind ik niet eerlijk omdat hij weinig bijgedragen heeft aan het huishouden en niks aan de afbetaling van de lening. Wat als ik aan mijn meerderjarige kinderen nu reeds schenkingen doe (bankgiften) dan is dat geschonken geld niet meer van mij (staat niet meer op mijn rekening) als hij later een scheiding aanvraagt. Kunnen zulke schenkingen aan mijn kinderen die gebeuren VOOR een scheiding helpen als methode om ervoor te zorgen dat hij mij en mijn kinderen niet kaalplukt?
2) Ik zou het compleet onterecht vinden dat ik aan hem onderhoudsgeld zou moeten betalen na een eventuele scheiding. Hij verdient zelf meer dan 3000 euro per maand (baanvaste job) dus ik vind niet dat hij 'behoeftig' is, zeker omdat hij niks doet (luiheid) om zijn huidige levensstandaard te kunnen veroorloven. Maar hoe toon ik ooit luiheid aan als het ooit tot een echtscheiding komt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 aug 2021 09:08

Heb Je daar de nodige bewijzen van om aan de rechtbank voor te leggen?

lollypopje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2021 09:49

Welk soort bewijzen?
- Als de bank rekeninguittreksels kan repeoduceren terug tot 2006, dan kan dat tonen dat dat alleen mijn loon is gebruikt om de lening te betalen
- Voor de rest, hoe kan ik uberhaupt luiheid bewijzen? Als ge mijn vraag stelt over hoe de delhaize of de catrefour eruitziet in onze gemeente zal hij dat niet kunnen beantwoorden want hij is er nog nooit geweest. Hij zal ook niet kunnen antwoorden hoe de wasmachine werkt etc want die heeft hij nog nooit gebruikt etc. Maar zijn dat bewijzen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 01 aug 2021 10:32

Van wie zijn de kinderen? In het begin geeft u de indruk dat het om gezamenlijke kinderen gaat maar iets later zegt u "mijn kinderen" ipv onze.

In principe tekent u beide voor een lening. Als er een partner meer verdient, is het niet onlogisch dat die ook meer bijdraagt. Dit zijn immers inkomsten van de huwelijksgemeenschap, niet van u.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2021 11:24

Wie zegt dat u onderhoudsgeld moet betalen?
Luiheid is een zeer subjectief en rekbaar begrip.
Best alles nog eens objectief bekijken los van alle mogelijk frustraties.
Wil u uw huwelijk nog redden of stuurt u op een scheiding aan?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

iota
Berichten: 830

#6 , 01 aug 2021 11:43

Luiheid willen bewijzen, heeft sowieso geen zin. Er is geen wet die mensen verbiedt om vanaf 18h in de zetel te zitten, dus daar houdt een rechtbank zich niet mee bezig. Hoogstens vraagt de rechter zich mss privé af waarom u geen hulp in de huishouding hebt ingeschakeld met 2 fulltime jobs en zo'n hoog inkomen ipv zelf tot 's nachts te werken.
De rechtbank bekijkt het juridische, dus wat er op papier of in de wet staat. De rest, hoe u uw huishouden concreet onderling regelt, is uw privézaak. Als u al ruim 20 j genoegen neemt met deze gang van zaken, wordt er verondersteld dat u ermee instemde. En zo niet, dat u prima in staat bent daar betere afspraken over te maken of uit elkaar te gaan.

lollypopje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 aug 2021 18:17

Ik heb geen moreel oordeel maar juridisch advies nodig.

De kinderen zijn kinderen van ons alletwee. Ik wil geen scheiding omdat ik nog altijd hou van mijn man. Maar ik ben ondertussen al 45 en krijg praktisch geen genegenheid meer van hem. Jonge blaadjes op het internet intereserem hem meer. Hij vertelt af en toe al grappend dat als hij bij mij blijft tot de kinderen afgestudeerd zijn (+\- 25 jaar) en daarna van mij scheidt, dat hij daarna niet meer gaat moeten werken omdat hij dan zal kunnen leven van het onderhoudsgeld dat ik hem zal moeten betalen (gedurende de volgende 25 jaar, i.e. de duur van het huwelikk). Ik ben ook gewoon bang dat hij onze rekeningen zal plunderen voor hij scheiding aanvraagt.

Dus nogmaals de juridische vragen:
1) Als ik nu schenkingen, van mijn eigen loon natuurlijk, aan onze kinderen doe dan staat dat geld al tenminste bij zij die het verdienen/nodig henben en op een plaats die hij niet kan leegplunderen (beide meerderjarig, dus hun rekeningen zijn rekeningen waar hij niet meer aan kan). Juist? En mocht hij ooit een scheiding willen omdat hij er vandoor wil gaan met een jonge griet die hij op het internet ontmoet heeft, dan wordt de verdeling van ons vermogen gebaseerd op wat er op die moment op onze bankrekeningen staat, niet op wat er jaren voordien ten tijde van die schenkingen opstond, juist? Hij kan die schenkingen die laten annuleren in de toekomst zodat hij zelf de helft van dat geschonken geld alsnog kan opeisen, juist?
2) U zegt de rechter beslist op basis van de wet. Juist, maar als ik die lees dan vind ik: de wet sucks wat betreft eerlijkheid en duidelijkheid. Aan de ene kant belooft een man bij het huwelijk zijn vrouw te steunen in goede en kwade dagen maar aan de andere kant kan hij scheiden na de goede dagen (waneer zijn vrouw ouder wordt) om met een jonger blaadje weg te lopen en dan nog onderhoudsgeld opeisen van mij ook om in de toekomst (voor al minimum maximum de 25 jaar dat ons huwelijk dan al geduurd heeft?) met zijn nieuw lief zijn vorige levensstandaard te kunnem behouden? De wet zegt wel dat dit alleen kan als hij behoeftig is maar de interpreatatie van behoeftig is compleet ongedefinieerd en open voor interpretatie: ik lees zelfs vorige uitspraken waar de rechter de minder vermogende partner die wil scheiden onderhoudsgeld toekent zodat hij een 'hoger' inkomen bekomt dan de meer vermogende partner, zelfs wanneer de minder vermogende partner zelf genoeg verdient om in zijn eigen nderhoud te voorzien. Wat voor nonsens is dat!
3) Ik lees ook in de wet dat onderhoudsgeld niet verplicht is in geval van grote fouten. Op websites van echtscheidingsconsulenten lees ik dat daar niet alleen overspel etc bij horen maar ook 'luiheid'. Waar is de jurisprudentie daarover?

lukasi
Berichten: 1141

#8 , 01 aug 2021 18:29

Waarom zet je je man niet voor een keuze?
Nu alleen gaan wonen of meehelpen in het huishouden. SAMEN.
Je gebruikt nu allerlei drogredenen: luiheid, meer verdienen, meer werk in het huishouden, studerende kinderen. Maar in weze is er maar 1 punt cruciaal. Kunnen jullie nog SAMEN functioneren?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 01 aug 2021 18:30

U hebt geen enkele juridische poot om op te staan; tenzij u gehuwd bent met contract zuivere scheiding van goederen kunt u niet alleen schenken aan uw kinderen aangezien uw loon voor de helft toebehoort aan uw echtgenoot net zoals alle bezittingen die tijdens huwelijk zijn verworven.

U kan niet eisen dat uw man weggaat.
Indien u hem niet meer wil zal u zelf moeten ophoepelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#10 , 01 aug 2021 19:03

Als ik poster ietwat kan geruststellen: partneralimentatie wordt anno 2021 in het geval dat beide partners een carrière en loon hebben, ongeveer nooit toegekend door de rechter. Enkel kinderalimentatie zou kunnen in geval van loonongelijkheid. dus als uw echtgenoot nog vaak grapt met dat argument als zou u hem partneralimentatie moeten betalen na scheiding, meldt hem vriendelijk dat hij zich best informeert bij een onafhankelijke deskundige over de huidige rechtspraken ivm partneralimentatie.

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 01 aug 2021 19:22

Als u geen scheiding wenst kan u of uiteraard jullie beiden eens contact opnemen met een familiaal bemiddelaar.
Zoek deze maar eens op op een zoeksite.
Ik lees geen morele standpunten alleen juridische elementen bij diegene die hebben geantwoord.

https://www.startpuntscheiden.be/
https://www.familierecht.vlaanderen/Fam ... miliezaken

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 aug 2021 19:36

Burgerlijk Wetboek

Art. 1419. De ene echtgenoot kan zonder de toestemming van de andere niet onder de levenden beschikken om niet over goederen die deel uitmaken van het gemeenschappelijk vermogen.
Art. 1422. Op verzoek van een der echtgenoten die bewijst dat hij een wettig belang heeft en onverminderd de rechten van de te goeder trouw zijnde derden, kan de familierechtbank elke handeling nietig verklaren, die de andere echtgenoot heeft verricht :
1° in strijd met de bepalingen van de artikelen [...] 1419;
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 01 aug 2021 23:23

Dura lex sed lex: het wettellijk stelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten.

In mensentaal: wat bewijsbaar van u was van voor het huwelijk of door erfenis blijft van u doch alles wat binnenkomt tijdens het huwelijk is van elk de helft. Ook als de een keihard werkte en de ander maar wat aanlummelde.

Eenzijdig kan je uit wat tijdens het huwelijk binnenkwam niet schenken. Daar zijn 2 handtekeningen voor nodig.

Als de relatie hopeloos is dan best zo snel mogelijk uiteengaan om naar de toekomst toe je eigen toekomst zo mooi mogelijk te maken. Deze keuze moet je zelf maken.

Alimentatie etc: zie hoger.

Sterkte

iota
Berichten: 830

#14 , 02 aug 2021 01:21

Ik lees ook in de wet dat onderhoudsgeld niet verplicht is in geval van grote fouten. Op websites van echtscheidingsconsulenten lees ik dat daar niet alleen overspel etc bij horen maar ook 'luiheid'. Waar is de jurisprudentie daarover?
Je hoeft geen onderhoudsgeld te betalen aan een ex die zichzelf met opzet behoeftig maakt. Dat wordt bedoeld.
Als uw man zijn job van maandelijks > 3000 euro opgeeft zonder dat daar enige noodzaak toe is (bv. ziekte) en dan onderhoudsgeld van u eist omdat hij niet meer rondkomt: dat zal niet passeren.

Bedenking: als u de lening helemaal alleen hebt afbetaald en ook de meeste dagelijkse kosten voor uw rekening neemt, dan moet uw man na al die jaren toch een fameus spaarpotje hebben? Dat is uiteraard ook gemeenschappelijk en niet alleen van hem.

Phietje
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 aug 2021 06:34

Ik vrees dat u niets zal kunnen beginnen en alles 50/50 geregeld zal worden. Mijn vriend had een ex die niet werkte, noch in het huishouden, noch gaan werken. Hij betaalde alles (kosten om te leven, uitgaan, lening) volledig alleen. Ze waren feitelijk samenwonend. Hij is met de nodige bewijzen (bankuittreksels en foto's) naar een advocaat geweest. De Wet zegt dat daar geen rekening wordt mee gehouden. Zij werd aanzien als diegene die het huishouden doet (terwijl hij dat deed en dat ook kon bewijzen). Hij moest bij verkoop huis 50% aan haar geven. Dit is de Belgische Wet: zo oneerlijk.

Terug naar “Echtscheiding”