Scheiden van luie minder verdienende man

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Scheiden van luie minder verdienende man

#16 , 14 aug 2021 09:14

Dit is de Belgische Wet: zo oneerlijk.
Hoe ga je, op een wettelijke manier, bewijzen dat iemand lui is, en zijn werk niet doet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#17 , 14 aug 2021 10:28

Om een misdrijf, wanbeheer of inbreuk tegen de Belgische of andere (inter)nationale wetgeving vast te stellen, zijn er verschillende wegen. Een procureur, rechter of zelfs politie-inspecteur kan een onderzoek opstarten dat volgens een gecontroleerde procedure verloopt. Alleen is luiheid in geen enkele wetgeving een misdrijf of inbreuk tegen welke wetgeving dan ook. Luiheid kan een reden tot ontslag zijn in een bedrijf als bewijsbaar vastgesteld wordt dat de afgesproken targets niet behaald worden. En met dat voorbeeld kan je wél aan de slag. Als u met bewijs (getuigen of document) kan beargumenteren hoe bij het afsluiten van het huwelijk de taken zouden verdeeld worden, dan heeft u wellicht een punt.
Heeft u dat gedaan of is de huidige situatie enkel zo ontstaan omdat beide partners deze evolutie niet in vraag stelden, dan kan een tegenpartij in een rechtszaak (gesteld dat u die zou opstarten) beargumenteren dat de verantwoordelijkheid voor deze evolutie evenzeer bij u lag omdat u niet weigerde alle werklast op u te nemen. En ten laatste: een huwelijk is een contract tussen twee personen. Men kan met een huwelijkscontract, naast de verdeling van de goederen daarin ook de werklast beschrijven. Als dat niet benoemd is kan het contract ook niet op die basis één of andere partij veroordelen. Een echtscheiding daarentegen kan wel. Elk contract kan immers ontbonden worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#18 , 14 aug 2021 12:21

Uw verhaal is op zijn minst onvolledig. U spreekt van feitelijke samenwoonst. De cruciale vraag in deze is uiteraard wie staat er als koper/eigenaar in de akte vermeld. Gaat het hier om een aankoop tontine? We kunnen dan ook niet beoordelen of dit niet conform de wet is gebeurd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#19 , 17 aug 2021 15:54

Wat kan ik doen om te voorkomen dat hij mij nog eens volledig pluimt als hij een scheiding aanvraagt binnen een aantal jaar?
1) Ik las ergens dat bij scheiding het gezamenlijk opgebouwd vermogen dat we bezitten 'op moment van de scheiding' fifty fifty verdeeld wordt, maar dat vind ik niet eerlijk omdat hij weinig bijgedragen heeft aan het huishouden en niks aan de afbetaling van de lening. Wat als ik aan mijn meerderjarige kinderen nu reeds schenkingen doe (bankgiften) dan is dat geschonken geld niet meer van mij (staat niet meer op mijn rekening) als hij later een scheiding aanvraagt. Kunnen zulke schenkingen aan mijn kinderen die gebeuren VOOR een scheiding helpen als methode om ervoor te zorgen dat hij mij en mijn kinderen niet kaalplukt?
Daar kan je niet veel aan verhelpen, je bent getrouwd volgens wettelijk stelsel. Dus de moment dat je het 'stopt' zal het 50-50 worden
(of zelfs een akkoord maken waar beide mee akkoord gaan ... )

"schenkingen" kunnen inderdaad niet , gelet je beide moet tekenen.
2) Ik zou het compleet onterecht vinden dat ik aan hem onderhoudsgeld zou moeten betalen na een eventuele scheiding. Hij verdient zelf meer dan 3000 euro per maand (baanvaste job) dus ik vind niet dat hij 'behoeftig' is, zeker omdat hij niks doet (luiheid) om zijn huidige levensstandaard te kunnen veroorloven. Maar hoe toon ik ooit luiheid aan als het ooit tot een echtscheiding komt?
Zoals anderen al aangehaald hebben gebeurt dit als beide werken zeer zelden, dus daar moet je u geen zorgen over maken.

Wat kan je wel?
Stel hem voor ultimatum. meewerken of nu scheiden.
en als hij meewerkt dat je verwacht dat hij overstapt naar ander huwelijkscontract, scheiding van goederen,
als wijze van teken dat elk gelijk bijdraagd...

Dan wordt er een boedelbeschrijving gemaakt, kan je alles 50-50 verdelen (al dan niet afwijkingen noteren)
dit wordt ondertekend en kan je samen blijven voor de kinderen,
maar dan heeft vanaf dan elk zijn eigen vermogen.

Je maakt dan ook de afspraken hoeveel elk bijdraagt voor dagdagelijks leven etc.
(best zet je die voor goede verstandhouding op papier/mail voor elkaar, zodat er geen twijfel is)

indien er geen navolging komt in de toekomst is een scheiding veel eenvoudiger te regelen, gelet je al scheiding van goederen hebt.

Verder zal je ook keuze's moeten maken over hoe hard je het wil spelen...
als je niets doet, zal alles blijven hoe't nu is...

pdr
Berichten: 47

#20 , 19 aug 2021 21:42

Beste, zat in dergelijke situatie, vrouw meerverdiener dan de man, vrouw draait op voor alles, zijnde huishouden en kinderen. Was ook 17 jaar gehuwd in quasi zelfde situatie. Reeds 13 jaar betaal in onderhoudsgeld aan mijn ex wegens behoeftigheid !!! calculatie van rechtbank was : loon vrouw - loon man / 2 en dat is het onderhoudsgeld dat ik nu al 13 jaar mag betalen en ex houdt mij ook in de draai reeds 13 jaar door allerhande procedures om de vereffening-verdeling te laten rekken. Sorry gerecht in België ! zij spreken rechtspraak geen recht. Hoe harder je je best doet om je kinderen toch nog een toekomst te geven en jezelf toch nog wat geluk wil geven, wordt tegengehouden door een narcistische man en geen enkele rechtbank houd met dergelijke types geen rekening. 2 jaar heeft hij onderhoudsgeld betaald voor de 2 kinderen ....... om moedeloos te worden van dergelijke praktijken. Dus mevrouw bereidt je maar goed voor, dacht dat ik dat ook had gedaan maar kreeg het tegenovergestelde als resultaat. Ik heb geenszins de bedoeling om je te ontmoedigen, hoop enkel dat je het beter doet dan ik !!

Terug naar “Echtscheiding”