Alimentatie

Anoniem5555
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Alimentatie

#1 , 26 jul 2021 19:24

Vraag om advies

Sinds 2015 ben ik gescheiden. Mijn ex en ik hebben 5 kinderen samen. 

De leeftijden van onze kinderen zijn ondertussen:
Kind A = 23 jaar
Kind B= 18 jaar
Kind C = 17 jaar
Kind D = 11 jaar 
Kind E = 9 jaar

Er werd via haar notaris een EOT opgesteld. Ik ben zeer toegeeflijk geweest uit schrik de kinderen niet meer te mogen zien. 

Mijn ex heeft het huis, de auto en inboedel mogen houden en betaalde mij hiervoor 55000 euro (in maandelijkse schijven van ongeveer 600 euro).

De kinderen zijn - De ene week van woensdag tot zaterdagnamiddag - en de andere week van donderdag tot zondagavond bij mij. Wat neerkomt op co-ouderschap, maar zo niet werd vermeld in de EOT.

De oudste 2 kinderen (A en B) zijn nooit meegekomen naar mij en verblijven voltijds bij mijn ex. Kind C kwam vaak mee, maar sinds 2019 verblijft ook deze voltijds bij mijn ex. Kinderen D en E komen nog steeds volgens de afgesproken regeling naar mij.

Mijn ex krijgt het kindergeld (1432 euro per maand ) en ik betaal haar alimentatie (komt nu op 690 euro per maand). Ook betaal ik de helft van de schoolkosten en bijzondere kosten.

Recent ben ik er achter gekomen dat mijn ex schooltoelages ontvangt. Ik wist dit niet en heb de bedragen van voorbije jaar opgevraagd. Voor het schooljaar 2020 heeft mijn ex 2325 euro schooltoelage ontvangen voor de jongste 4 kinderen. De schooltoelage voor de oudste dochter konden ze mij niet doorgeven omdat deze naar de universiteit gaat en zelf de schooltoelage ontvangt.

De schooltoelage werd sinds de scheiding nooit verrekend met de schoolkosten. Dit maakt dus dat mijn ex eigenlijk zelf geen schoolkosten moet betalen, aangezien ze de schooltoelage voor zich heeft gehouden. Wel werd de helft van elke schoolfactuur mij aangerend. Ik betaalde in het totaal meer dan 7000 euro aan schoolkosten sinds 2015. Moesten de schooltoelages verrekend geweest zijn, was mijn aandeel beduidend minder geweest. Voor mij voelt dit als oplichting. Wat denken jullie hier over?

Dan even over de alimentatie. Ik ben zelfstandige in de horeca en heb door COVID-19 maanden moeten sluiten. Ik kreeg echter de laagste uitkering omdat de kinderen bij mijn ex ten laste staan en niet bij mij. Dat ik alimentatie betaal, daar houden ze geen rekening mee. Ik heb mijn ex gevraagd of het mogelijk was om de alimentatie voor kinderen D en E te stoppen (240 euro) omdat deze de helft van de tijd bij mij zijn en ik dus al de kosten draag de dagen dat er bij mij zijn en zij de volledige alimentatie krijgt. Ze zou dan nog 450 euro alimentatie ontvangen i.p.v. de 690 euro.
Echter was haar reactie resoluut NEE.

Op de 2de vraag om de kinderen D en E dan enkel in het weekend op te halen zodat ik door de week extra uren kon werken om te proberen de alimentatie toch te kunnen betalen, werd ook niet aanvaard.

Ik denk er dus aan om via de rechtbank de alimentatie voor de jongste 2 kinderen te later herzien. Denken jullie dat ik een kans maak om hierin gelijk te krijgen?

Dan over de studies. Onze oudste dochter ( kind A) zit al 5 jaar op de universiteit. Ze is gestart met een jaar biologie. Omdat dit haar ding niet was, is ze hier na 1 jaar mee gestopt. Er was altijd afgesproken om niet op kot te gaan. Dit omdat mijn ex vlak aan het station woont en er een vlotte verbinding is. Echter werd de dochter wel meteen vanaf het 1ste jaar unief ingeschreven op kot en moest ik hiervan de helft betalen. Wat ik ook deed, ondanks dat het zo niet was afgesproken. De nieuwe studiekeuze was psychologie. Een richting van 3 jaar. Na de 3 jaar bleek dat ze de opleiding in 4 jaar doet omdat dit draagbaarder zou zijn. Dit werd zonder enige communicatie of zonder mijn medeweten beslist. Maar opnieuw ben ik gewoon blijven betalen. Het 4de en laatste jaar is nu afgelopen. Ik krijg echter 2 weken geleden opnieuw een mail van mijn ex waar instaat dat dochter A nu pas aan haar laatste jaar Psychologie start. Ik ben er achtergekomen dat dochter bij haar vriend in Nederland woont (haar adres staat nog mij mijn ex) en dus beslist heeft de opleiding over 5 jaar te doen i.p.v. de oorspronkelijke 3 jaar. Ze geeft aan dat ze door COVID-19 vast zat in Nederland. Echter klopt dit niet want er was afstandsonderwijs en dochter heeft zelf beslist om bij haar lief te verblijven ondanks haar studie in België. 

Dus samengevat: dochter A heeft er nu 5 jaar universiteit opzitten zonder een diploma. Ze woont samen met haar vriend in Nederland en werkt ook in een rusthuis in Nederland als student.

Ik heb mijn ex doorgeven dat ik dit sociale fraude vind. Op deze manier kan ik nog jaren alimentatie betalen terwijl dochter kan reizen en werken en haar studies blijft uitstellen. Ik denk er dus ook over haar alimentatie te stoppen. Wat is jullie mening?

Kind B is dus 18 jaar en heeft zijn 7de jaar achter de rug. Hij was niet geslaagd.
Vorig jaar na zijn 6de jaar gaf zijn school aan dat verder studeren geen goed idee was en dat de arbeidsmarkt een betere keuze zou zijn. Mijn ex heeft toen beslist om kind B toch een 7de jaar te laten doen. Echter nu hij er niet door is, heeft hij zijn kans gehad vind ik. Hij toont geen interesse en doet geen enkele moeite om ook maar iets te studeren. Mijn ex geeft echter aan hem toch nog verder te willen laten studeren om een diploma te behalen. Zo kan ze de alimentatie en het kindergeld natuurlijk behouden.
Kan dit zomaar?

Veel vragen dus waar ik mee zit. 

Het is niet mijn bedoeling om onder de kosten voor mijn kinderen uit te komen. Maar wel zou ik willen dat de kosten eerlijk en draagbaar zijn. Alle tips en info zijn dus welkom. 

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 30 jul 2021 22:40

Probleem lijkt, dat de zaken niet echt goed geregeld zijn in uw EOT: gezag- en verblijfsregeling lijken niet duidelijk vastgelegd, geen afspraken over de school- en studietoelagen, enz.
Als er geen afspraak is gemaakt om de toelagen te delen, is uw ex daar niet toe verplicht.
Uiteraard kan u altijd vragen om één en ander te herzien, ook vanwege uw veranderde financiële situatie of veranderde (hier eerder niet goed vastgelegde) verblijfsregeling van sommige kinderen. Hoeveel kans op slagen, hangt af van de situatie en van de rechter. Maar trachten om een betere regeling te bekomen lijkt zeker de moeite waard, aangezien u nog ettelijke kinderen en vele jaren te gaan hebt.

Studie van de kinderen:
Ouders moeten hun kinderen financieel ondersteunen tot ze een diploma hebben waarmee ze terecht kunnen op de arbeidsmarkt. Wel moet er sprake zijn van een normale studievoortgang en wordt er ook wel rekening gehouden met de financiële situatie van de ouders.
Uw dochter heeft een jaar univ geprobeerd en is daarna overgestapt op een voor haar meer haalbare professionele bachelor psychologie aan de hogeschool (= 3j, terwijl een master psychologie 5 jaar is). Tot dusver zeker niets wat men als een abnormale studievoortgang zal beschouwen.
Dat ze nu 5 j doet over die 3-jarige opleiding, is al wat anders. Men kijkt naar 2 zaken: 1) is de studie intellectueel haalbaar voor de student? Ja, want ze heeft de 1ste 2 jaar met succes doorlopen. 2) spant de student zich voldoende in? Daar is zeker niet zomaar nee op te zeggen. Ze heeft de eerste 2 j doorlopen op een redelijk normale manier (wat vakken falen en meenemen wordt niet als abnormaal gezien) en ze heeft de wil om dat laatste jaar te doen en haar diploma te behalen. Voor vorig jaar roept ze het covid-verhaal in. Mogelijk heeft de rechtbank daar toch wel oren naar.

Kot had u idd niet moeten betalen als uw dochter met het openbaar vervoer makkelijk op de univ kon raken. Zeker als uw inkomen dit moeilijk maakte. Maar u hebt vrijwillig betaald, dus niets meer aan te doen.

Zoon: Er zijn 2 soorten 7de jaar. Een 7de jaar dat voorbereidt op verdere studies en een 7de jaar dat gericht is op de arbeidsmarkt. Misschien slaagde uw zoon niet in het 7de jaar om verder te studeren? Dan kan het toch nog zinnig zijn een arbeidsmarktgericht 7de jaar te volgen of een HBO5 opleiding.

Anoniem5555
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2021 16:39

Bedankt

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”