eigen inbreng lening terugeisen van ex-partner

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

eigen inbreng lening terugeisen van ex-partner

#1 , 09 jul 2021 14:25

Beste forumleden,

In 2014 begon ik een eenmanszaak en bracht ik 20000€ eigen kapitaal in. Ik leende van de bank nog 80000€. Ik was toen enige zaakvoerder
In 2016 zijn we overgestapt naar bvba, waarbij de eenmanszaak in de bvba werd 'overgenomen', ook het resterend saldo van de lening werd ingebracht in de nieuwe bvba. Mijn ex-partner werd ook zaakvoerder.
In 2018 heb ik, na onenigheid met mijn partner, de zaak verlaten. Hij is inmiddels de enige zaakvoerder. Ik ben volledig uit de zaak gestapt.

Ik heb een paar keer gevraagd om mijn oorspronkelijk ingebrachte kapitaal van 20000€ terug te krijgen. Dit was mijn eigen spaargeld. Maar hij weigert elke communicatie met mij.

Ik ging ervan uit dat ik dit geld nooit meer zal terugkrijgen.

Maar nu hoorde ik van een kennis van mij, dat als ik kan bewijzen dat die 20000€ spaargeld indertijd werd ingebracht in de zaak, ik dat geld zou kunnen terugeisen van mijn ex-partner.

Dus mijn vraag is nu of dat echt kan ? Heb ik een kans om mijn spaargeld terug te vragen en te krijgen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 12 jul 2021 19:47

Beste

Een eigen inbreng wordt boekhoudkundig een Rekening Courant Passief in de vennootschap. Is dat zo beschreven? Secundo had u normaal toch aandelen in die BVBA die een waarde vertegenwoordigen. Wat is daarmee gebeurd?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 12 jul 2021 19:56

"Ik ben volledig uit de zaak gestapt."

Indien de tegenwaarde van uw aandeel in de bvba -op DAT ogenblik- aan u werd uitbetaald dan hebt u geen vordering meer.

Dit in de veronderstelling dat jullie niet gehuwd waren of gehuwd met volledige scheiding van goederen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”