Kindrekening - onderhoudsgeld

MarijkeB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Kindrekening - onderhoudsgeld

#1 , 09 jul 2021 10:04

Hallo,
Ik en mijn ex partner zijn 4 jaar uit elkaar. We hebben samen een dochter.
We hebben toen onderstaande afgesproken ( in onderling overleg ) en laten vastleggen bij de notaris via een akte:
- Er is een verblijfsco-ouderschap
- Hoofdverblijfplaats van onze dochter staat bij mij. Ze staat bij mij fiscaal ten laste.
- Ik ontvang de kindergelden.
- We staan beide in voor de kosten voor voeding, levensonderhoud, huisvestiging, ... bijgedragen wordt door de ouder bij wie het kind op dat moment verblijft.
- Buitengewone kosten worden gedragen door ons allebei op een speciaal daartoe geopende rekening ten behoeve van onze dochter ( kindrekening ). We storten allebei maandelijks een vast bedrag op de rekening.
Onze gezamenlijke bankier vult voor ons beide de belastingbrief in. Ik vernam van hem onlangs ( ik denk dat hij zijn neus voorbij heeft gepraat ) dat mijn ex partner de gelden die hij stort op de kindrekening inbrengt als alimentatie. Is dit correct? Er is indertijd niets afgesproken over onderhoudsgeld of alimentatie. Ik geef die bedragen ook niet aan in de belastingaangifte ( want ik wist er niet van ... ). Ik veronderstel dat ik daar dan ook belastingen op zou moet betalen?
Is er iemand hier aanwezig die me hierover wat meer info kan geven?
Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 09 jul 2021 22:55

Dat is helemaal correct. U heeft het voordeel van de kinderen ten laste, hij kan stortingen op de kindrekening inbrengen.
Dit zijn bedragen voor uw kinderen en geen inkomen voor u. U moet daarvan niets aangeven en wordt er niet op belast.
https://odos.be/web/fiscaliteit/#onderhoudsbijdragen
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 10 jul 2021 16:38

Beste

U dient dat wel aan te geven in een belastingaangifte van het minderjarig kind

Van FOD Financiën

Het onderhoudsgeld dat kinderen ontvangen moet nooit worden toegevoegd aan de inkomsten van degene die de storting ontvangt (bijvoorbeeld een ouder). Het onderhoudsgeld vormt immers een eigen inkomen van de persoon aan wie het wettelijk toekomt.

U moet dat onderhoudsgeld dus nooit opnemen in uw aangifte: het moet aangegeven worden in de eigen aangifte van het kind, ongeacht diens leeftijd. Als u geen aangifteformulier ontvangen heeft op naam van uw kind én het jaarlijks bedrag van de uitkering overschrijdt het belastbare minimum (8.990 euro voor aanslagjaar 2021, inkomsten 2020), dan moet u er zelf een aanvragen bij uw belastingkantoor. Voor kinderen vanaf de leeftijd van 12 jaar kan de aangifte ook ingevuld worden via Tax-on-web (externe link).

Ter info

Ik wil er u attent op maken dat het bij mijn weten bij elke bank verboden is belastingaangiftes in te vullen. Sommige medewerkers lappen daar hun laars aan. Maar banken zijn al juridisch aangesproken bij fout gelopen aangiftes. Bankiers zijn doorgaans goed op de hoogte. Soms beter dan het personeel van FOD financiën zelf. Maar hun activiteit stopt bij advies. En er zijn al ettelijke medewerkers ontslagen hiervoor…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”