werkloze Belg in NL beroep familierechtbank BE

BruPa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

werkloze Belg in NL beroep familierechtbank BE

#1 , 04 jul 2021 21:27

Beste juristen,



Als Belg officieel wonend in Nederland, ben ik door de familierechtbank in Antwerpen veroordeeld tot het betalen van onderhoudsgeld. Naar de initiële dagvaarding ben ik zonder advocaat gegaan, gezien ik als werkloze in Nederland ook niet van een uitkering geniet en me dus geen advocaat kan veroorloven. Maar tegen die uitspraak wil ik in beroep gaan (uitspraak is echt te gek voor woorden).



Als werkloze in België heb je blijkbaar (onder voorwaarden) recht op pro deo tussenkomst. Ik ben werkloos in Nederland en geniet van geen enkele uitkering. Kan ik dan ook aanspraak maken op een pro deo regeling in België? Indien niet, hoe kan ik dan aan een betaalbare advocaat raken?



Graag jullie mening.

Dankjewel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2021 23:26

Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 jul 2021 09:07

Waar ben je gedomicilieerd B of NL?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2021 12:42

Werkloosheidsuitkeringen vallen ten laste van het woonland. Gezien u in Nederland woont, dient u een aanvraag om werkloosheidsuitkeringen aan te vragen via het UWV in Nederland.
Zie ook: https://www.justitia.nl/pro-deo-advocaat
Mocht u niet gerechtigd zijn op uitkeringen in Nederland, lijkt het me verstandig om dringend contact op te nemen met de gemeente waar u woont en aldaar een bijstandsdossier op te starten. Denk er aan dat u best in orde bent en blijft met uw ziektekostenverzekering en andere takken van de sociale zekerheid.

zie ook: https://europa.eu/youreurope/citizens/f ... dex_nl.htm

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”