Cadeau terug eisen ?

Bteq
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Cadeau terug eisen ?

#1 , 01 jul 2021 08:24

Mijn Ex en ik zijn onlangs uit elkaar na een relatie van bijna 3jaar.

Mijn ouders deden ons regelmatig cadeau's (5000L mazout, haar rijbewijs, nu en dan wat extra cash ....)

Nu gaf haar moeder ons een oversized tuinmachine cadeau ter waarde van 4000€. Op de factuur liet ze allebei onze naam zetten.

Mijn ex is nu van mening dat het haar machine alleen is gezien deze van haar moeder kwam.
Aan de ene kant zou ik het zo laten, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat dit niet correct is.
Het was een cadeau aan ons... De factuur staat op beide namen...

Ik vraag toch ook niet de cadeaus terug die van mijn ouders komen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 01 jul 2021 10:38

Ik ga er van uit dat u wettelijk (of zelfs feitelijk?) samenwonend was. In dat geval is er géén gezamenlijke eigendom, tenzij dit duidelijk beschreven is. Bijvoorbeeld een huis. In dit geval: een tuinmachine met een factuur op beide namen. Men zou aldus de actuele waarde van het apparaat in twee kunnen delen. De actuele waarde is al geen 4000 euro meer. Mevrouw heeft eigenlijk ook een punt. Er zou gezamenlijk beslist kunnen worden dat geschenken van de respectievelijke "schoonouders" teruggaan naar het eigen kind. Maar dat zullen toch afspraken zijn die u samen moet maken. De stookolie dat kan al niet met terugwerkende kracht terugbetaald worden, want dat is wég. Kortom: u moet samen uit deze knoop geraken, want met een rechtszaak voor 4000 euro, gaat er niet veel meer overschieten.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2021 18:24

De vraag van uw ex-vriendin lijkt me heel redelijk. Ongetwijfeld zou u dit cadeau niet hebben gekregen van haar moeder als u uw ex niet kende, dus zo gelijk aan beide gegeven is het ook niet.

Sommige cadeaus zullen volledig opgebruikt zijn (zoals de mazout), andere hebben een restwaarde of misschien nog de originele waarde (tuinmachine).

Lijkt me logisch dat u niets betaald voor het gebruik en waardevermindering, maar dat het goed aan de restwaarde wel naar uw ex-vriendin gaat.

Ik weet niet wat uw ouders zoal cadeau hebben gegeven. Als dat bv. een reis was, is die achter de rug en hebt u er beiden hopelijk plezier van gehad. Een kunstwerk zal nog aan de muur hangen en misschien in waarde gestegen zijn. Dit zou ik in uw plaats dan ook meenemen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”