Wanneer stopzetting alimentatie?

Kubo1974
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wanneer stopzetting alimentatie?

#1 , 26 jun 2021 19:14

Beste,

Mijn dochter (°2002) is nu afgestudeerd, nu is mijn vraag wanneer ik de alimentatie kan of mag stopzetten?
- Is dit nu eind juni vermits ze afgestuurd is?
- Loopt het door tot ze effectief werkt en een eigen inkomen heeft?
- is er een bepaalde 'overgangsperiode' vooraleer ik kan stoppen met betalen?
- ...

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Mvg,
Kubo1974

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2021 15:19

Dag Kubo

Wat heb je zelf al gevonden?I

Ik zie dat je nog niet geholpen bent dus lees eens wat in de volgende link staat als je dan nog vragen hebt horen we het wel.

https://www.familierecht.vlaanderen/Fam ... tatie-kind

Juridisch gaat het hier om art. 203 B.W. waarvan ik je de inhoud ga besparen.

Meestal zal het antwoord zijn dat zolang ze haar studies niet heeft afgerond dat bij gebreke aan anders overeengekomen je zal dienen te betalen. Ja zelfs al is ze 31j.

Alimentatie heeft impact op je inkomen indien het niet lukt.
Alles kan in beslag worden genomen dus geen grenzen. Een supervoorrecht als je wil.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 28 jun 2021 18:43

@De Valk, nee hoor. Niet totdat het kind 31 jaar is. Er wordt uitgegaan van een redelijke termijn om de studies af te ronden. Dus een telg die via een brokkenparcours op z'n 22e zijn/haar secundair onderwijs afrond, mag er op rekenen zélf wat bij te verdienen als hij/zij nog een 4jarige hogere studie wil aanvatten.
Daar is reeds rechtspraak over mbt gevallen waar er sprake was van weinig studiemotivatie en de betreffende ouder niet meer alimentatieverplicht was.
@Kubo, als je dochter afstudeert in juni, mag je gezien de huidige arbeidssituatie verwachten dat ze binnen de 4 maand een job vindt. Of dat de job van haar leven is of niet, is niet het punt. Ze kan met haar diploma een job - of interims - vinden waarmee ze in haar onderhoud kan voorzien. Tot dan ben je nog alimentatieplichtig.

Bespreek die alimentatietermijn met de andere ouder. En daarna gezamenlijk met je dochter. Neem in die bespreking ook de boodschap mee, dat ze -zolang ze geen job aanvaardt - geacht wordt haar deel bij te dragen in de huishouding waarvan ze deel uitmaakt. Maw: hulp in de huishouding, koken, was en plas, klusjes ed.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”