herziening eot

jefkes2
Topic Starter

herziening eot

#1 , 01 feb 2009 10:58

gescheiden via EOT
eerste tekening okt 2007
jan 2008 : ex laat nog herzieningen doen
tweede tekening feb 2008
vonnis maart 2008

Nu, nog geen 1 jaar later, daagt mijn ex me voor het vredegerecht.
volgens hem nieuwe feiten : ik werk nu fulltime ipv 4/5, maar onze lonen zijn nog zeer verschillend (bruto hij 54.000, ik 24.000) en ik ben gaan samenwonen

Ik ben fulltime beginnen werken vanaf 01/12/07, dus nog tijdens de procedures

Hij wil dus geen alimentatie (voor de 2 kinderen) meer betalen (hiervoor betaalde hij 300 EURO, omwille van het grote loonverschil, het is bilocatie)

Zijn dit voldoende feiten om geen alimentatie meer te moeten betalen ?
Zijn dit voldoende nieuwe feiten buiten wil om ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 01 feb 2009 20:12

Er is een vonnis waarin bepaald werd dat ex 300 euro alimentatie moet betalen, totdat er een ander vonnis is blijft dit van toepassing.

Een rechter kan het bedrag eventueel aanpassen, maar of 4/5 naar fulltime voldoende reden is zou ik niet zomaar zeggen. Voor hetzelfde geld hou je dit niet vol en moet je terug overschakelen op deeltijdse arbeid, ga je dan ook terug een aanpassing vragen???

Als iedereen dit gaat doen dan zal de rechtbank al snel heel veel werk hebben... Stel dat uw ex van 54000 terug zou vallen op een uitkering (vb 1500 euro/maand), dat zou een betere reden zijn.

Feitelijk samenwonen wil niet automatisch zeggen dat u een nieuwe partner hebt, vb samenwonen omwille van praktische redenen (hij let op uw kinderen, u let op zijn kinderen), kosten delen. Maw er is geen onderhoudsplicht van uw huisgenoot.

Wettelijk samenwonenden of gehuwden is een andere zaak, dan kan het inkomen van beiden als referentie gebruikt worden omwille van wederzijdse onderhoudsplicht.

jefkes

#3 , 20 feb 2009 13:13

De alimentatie staat op een aparte rekening, er worden alleen de kinderonkosten mee betaald. Er was afgesproken dat de overschot als "spaargeld" voor de kinderen zou dienen.

Kan een rechter dan nu alle onze afspraken zomaar veranderen ?

Trouwens wettelijk samenwonen of trouwen is toch geen nieuwe omstandigheid "buiten wil" ?

Reclame

dieke

#4 , 20 feb 2009 20:35

Als je ex enkel en alleen alimentatie betaalt owv het grote loonverschil en er bilocatie is, kan ik eerlijk gezegd hem alleen maar gelijk geven dat hij herziening vraagt zodra u bent gaan samenwonen. Uw inkomen is nu dan toch ook een heel stuk hoger dan die initiële 24.000, of niet? Mij lijkt het logisch dat je ex dan ook liever het 'spaargeld' rechtstreeks aan zijn kinderen geeft ipv via zijn ex om.

Edit: Dit is een persoonlijke mening, ik heb geen idee wat 'omstandigheid buiten wil' inhoudt. Maar misschien helpt het u toch wat vooruit om ook eens dit licht op de situatie te zien. In ieder geval succes.

jefkes

#5 , 23 feb 2009 12:54

mijn ex gaat volgende week terug trouwen.
Zijn inkomen vergroot dan toch ook!

Ten tijde van de scheiding is hij bij deze vrouw ingetrokken, maar bij gewoon samenwonen moest haar inkomen niet meegeteld worden!

Nu dan wel, bij trouwen ?

Terug naar “Echtscheiding”