Huis verkopen na scheiding - ene wil verkopen, de andere wil niet verkopen

SarahBond
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Huis verkopen na scheiding - ene wil verkopen, de andere wil niet verkopen

#1 , 28 mei 2021 12:48

Beste,
hierbij een vraag over wat er gebeurt met een huis dat gezamenlijk aangekocht is na scheiding.
Ikzelf en partner zijn uit elkaar. Mijn ex woont dus in het gemeenschappelijk aangekocht huis en ik verblijf ergens anders momenteel.
Ik zou het huis zo snel mogelijk willen verkopen, maar mijn ex wilt dit niet. Hij zegt dat als ik huis wil verkopen dat ik 2 handtekeningen nodig heb voor verkoop.
Mijn ex zou willen dat ik 4 jaar help betalen aan afbetaling gezamenlijk huis om mij dan uit te kopen. Dan zou hij wel een woonstvergoeding betalen. Maar voor mij is heel die situatie gewoon niet haalbaar. Ik moet dus zelf kijken om een huis te huren, die woonstvergoeding zal al niet de helft van mijn huur dekken en dan moet ik nog eens helft afbetaling huis doen. Dat is voor mij echt niet haalbaar. Op die manier leef ik 4 jaar in armoede en mag er dan ook niets onverwachts gebeuren van kosten of ik leef in stress omdat ik niet meer weet hoe ik alles moet betalen. Uiteraard zal ik dan wel na 4 jaar meer kapitaal uitbetaald krijgen. Maar die 4 jaar overbruggen en erop moeten vertrouwen dat mijn ex nog kan betalen, want bank begrijpt het eigenlijk ook niet goed. Bank zegt dat hij al serieus meer inkomen zal mogen hebben om mij zowel nu als binnen 4 jaar te kunnen uitkopen. Dus nog 4 jaar stress hierover zie ik niet zitten. Ik wil dus asap huis verkopen.
Maar hoe gaat dat dan : als ik wil verkopen en mijn ex niet. Moet ik dan serieus naar de rechtbank? Want scheiding is al een financiële klop in je gezicht en als je dan nog eens geld moet gaan uitgeven bij de rechtbank? En hoelang duurt die procedure dan bij rechtbank? Want straks duurt die procedure ook half jaar of langer en al die maanden moet ik dan blijven helpen lening afbetalen en huurgeld van andere woning? En als je nog looptijd procedure rechtbank moet afwachten hoe zeker ben ik dan van de uitslag en hoe hoog lopen die kosten van rechtbank op? En termijn procedure + tegen dat je dan plakkaat TE KOOP kan zetten + tegen dat je dan nog koper vind voor huis... En als het bedrag te betalen al te hoog ligt, dan moet er misschien te snel beslist worden om huis te verkopen aan een te lage prijs. Dus ik weet niet goed.
Zelfs al komt ex af met een hogere woonstvergoeding, dan nog. Deel van mijn kapitaal zit ook in dat huis en ik wil alles daaruit zodat ik met een nieuwe lei verder kan opstarten in het leven. Rechter kan mij toch niet dwingen om te blijven betalen aan een huis dat ik wil verkopen?
Hoe zit dat allemaal in elkaar? Aan wat kan ik mij verwachtende zijn qua kosten en qua procedure en termijn en hoeveel kans maak ik dat rechter mij kan verstaan en dus inderdaad zegt dat ex mij ofwel moet uitkopen ofwel dat huis moet verkocht worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2021 13:51

Is er een vonnis dat de echtscheiding uitspreekt?
Werd in dat vonnis geen notaris aangesteld voor de vereffening en verdeling van de huwgemeenschap?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 28 mei 2021 15:09

Indien ex daar woont dient hij u normaliter de helft van een normale huuropbrengst te betalen.
U blijft wel eigenaar en dienst wel de helft van die kosten te betalen.
U dient als u de lening mede hebt getekend die ook te betalen maar valt (meestal) weg tgo de woonstvergoeding.

Voor de rest zie boven.

Reclame

SarahBond
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2021 18:05

Beste,
we waren feitelijk samenwonend. Maar ik ben uit het huis sedert 11 april.
Nu is het feit: afbetaling was 1569EUR/maand.
Met ons 2 was dit perfect doenbaar. Alleen is iets helemaal anders.
Zij spreken van een "huur" van 800EUR, dus helft daarvan is 400EUR. Als ik dan met mijn 2 kinderen een deftige woning moet huren lig ik ook al gauw aan 800EUR. Komt er dan op neer dat ik per maand een kleine 1200EUR in mijn eentje moet betalen ((1569/2)-400+800) dat is me echt teveel.
Dus ik kan dat niet aan. Dus ik wil woning verkopen. Maar mijn ex wil dat niet. Dus dat is nu mijn vraag.
Moet ik echt naar rechtbank als mijn ex niet wilt tekenen om huis te verkopen. Mijn ex mag mij gerust ook uitkopen, maar dat kan hij niet. Hij wil dus het huis houden, erin wonen en mij laten betalen. Terwijl ik dit gewoon niet kan. Mijn enige oplossing is dat hij mij uitkoopt of dat we huis aan externe verkopen.
Maar mijn ex zegt dat hij niet wilt tekenen om huis te verkopen. Dus wat kan ik dan doen? En als ik naar rechtbank moet: hoe hoog zullen die kosten weer gaan oplopen? Hoe snel gaat dat? En wat zijn mijn kansen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 mei 2021 18:55

Als u naar rechtbank stapt, zal ex moeten verkopen
Hij kan dat niet tegenhouden, enkel vertragen en duurder doen worden .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2021 19:27

Als uw ex niet vrijwillig wil verkopen is de rechtbank de enige oplossing.
Advocaat zoeken.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 mei 2021 20:07

Heeft de partner die de kinderen de meeste tijd bij zich heeft, geen voorrang op bewoning in dat huis?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mei 2021 21:34

Heeft de partner die de kinderen de meeste tijd bij zich heeft, geen voorrang op bewoning in dat huis?
Niet gehuwd. Regels voor gehuwden zijn dus niet van toepassing.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Echtscheiding”