Verdeling vermogen echtscheiding

IndyR
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verdeling vermogen echtscheiding

#1 , 07 mei 2021 11:13

Dag allemaal,

Momenteel overwegen mijn partner en ik na 17 jaar huwelijk (getrouwd in juli 2004) om van elkaar te scheiden. We zijn echter nog niet in de fase dat we de echtscheidingsprocedure reeds in gang willen zetten en zouden momenteel enkel informatie willen inwinnen over de mogelijke gevolgen voor de verdeling van het vermogen. We weten dat het beter is om hiervoor professioneel advies in te winnen, maar omdat we een zo neutraal mogelijk visie willen, alsook de kosten niet hoger te doen oplopen dan noodzakelijk, zouden we graag beroep doen op de leden van dit forum.

De verdeling van het vermogen ziet er als volgt uit:

1) In 2000 (dus voor het huwelijk) heb ik een bvba opgericht. De waarde van de aandelen worden momenteel op ongeveer 112.000 EUR geschat.

2) Mijn partner is een kledingswinkel gestart (bvba) in 2012. Omwille van de opkomst van online retail is ze hiermee gestopt in 2019, maar de vennootschap zelf is nog niet ontbonden. Er zit nog ongeveer 9.000 EUR aan waarde in deze vennootschap.

3) Ik heb in 2007 een spaarrekening geopend op mijn naam, waar ik toen 12.000 EUR op heb gestort. Ik heb hier sindsdien noch geld vanaf gehaald, noch geld op bijgestort. Ik heb logischerwijs wel interesten ontvangen.

4) Mijn partner heeft een spaarrekening geopend in 2001 met geld die ze ontvangen heeft van haar ouders. Tot op vandaag heeft zij op deze rekening elke maand een klein bedrag gestort.

5) Ten slotte bezit mijn partner 50% van de aandelen van een maatschap, die ze in 2012 ontvangen heeft door middel van schenking van haar ouders (de overige 50% behoren aan haar zus toe). Eind dit jaar zal deze ontbonden worden, waarvan verwacht wordt dat zij ongeveer 22.000 EUR zal ontvangen.

Onze vraag is nu: wat behoort toe aan mijn partner haar eigen vermogen, wat aan die van mij en wat is gemeenschappelijk?

Alvast bedankt voor uw adviezen.

EDIT: we zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel (dus geen huwelijkscontract).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 07 mei 2021 13:44

1) In 2000 (dus voor het huwelijk) heb ik een bvba opgericht. De waarde van de aandelen worden momenteel op ongeveer 112.000 EUR geschat. Die is en blijft van u alleen.

2) Mijn partner is een kledingswinkel gestart (bvba) in 2012. Omwille van de opkomst van online retail is ze hiermee gestopt in 2019, maar de vennootschap zelf is nog niet ontbonden. Er zit nog ongeveer 9.000 EUR aan waarde in deze vennootschap. Bedrag is van u beiden.

3) Ik heb in 2007 een spaarrekening geopend op mijn naam, waar ik toen 12.000 EUR op heb gestort. Ik heb hier sindsdien noch geld vanaf gehaald, noch geld op bijgestort. Ik heb logischerwijs wel interesten ontvangen. Bedrag is van u beiden.

4) Mijn partner heeft een spaarrekening geopend in 2001 met geld die ze ontvangen heeft van haar ouders. Tot op vandaag heeft zij op deze rekening elke maand een klein bedrag gestort. Het bedrag gestort door haar ouders is van haar. Wat er daarna is bijgekomen is gemeenschappelijk

5) Ten slotte bezit mijn partner 50% van de aandelen van een maatschap, die ze in 2012 ontvangen heeft door middel van schenking van haar ouders (de overige 50% behoren aan haar zus toe). Eind dit jaar zal deze ontbonden worden, waarvan verwacht wordt dat zij ongeveer 22.000 EUR zal ontvangen.
Dat bedrag is van haar persoonlijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”