Verdeling bij echtscheiding

Dave1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Verdeling bij echtscheiding

#1 , 25 feb 2021 00:12

Onderwerp samengevoegd zelfde onderwerp en reden - JurecaBE - moderator


Mijn partner wil scheiden.
We zijn gehuwd met een contract scheiding van goederen.
Partner wil het huis houden en mij zomaar op straat zetten.
Ik ben indertijd zo onnozel, naïef geweest om bij de notaris een akte te tekenen waarin staat dat mijn partner 160000€ in liquiditeiten heeft ingebracht in de gemeenschap.
Een simpele rekensom leert me dat wanneer ons huis wordt geschat op 400000€ mijn partner dus recht zou hebben op 360000€ en ik op slechts 40000€
Kan ik hier iets tegen doen?
Per slot van rekening heb ik ook bijgedragen aan de afbetaling van de lening en hebben we de laatste zeven jaar geleefd van mijn inkomsten als zelfstandige en haar uitkering.
Omwille van corona heb ik het laatste jaar weinig inkomsten gehad.
Ze heeft me soms financieel bijgesprongen en dreigt om deze gelden ook terug te eisen....
Alvast dank voor een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rijst
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2021 06:13

Ik maak een andere berekening, louter op basis van het beperkte cijfermateriaal dat u geeft.
Partner krijgt eerst 160 000€ terug.
De overige 240 000€ worden 50/50 verdeeld.
Als partner u uitkoopt, krijgt u met andere woorden 120 000€.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 25 feb 2021 19:25

Rijst heeft gelijk.
Of u naïef denk ik niet. Als zij inderdaad 160’ heeft ingebracht is het maar evident dat ze die terugkrijgt.
Vraag is of er nog een openstaand saldo van de lening is.
Indien geen lening meer aanwezig zal van de verkoopsom eerst haar inbreng af 160 worden terugbetaald. Rest van 240 is voor de helft van beiden dus elk nog 120.
Indien er wel een openstaande lening is wordt het verhaal anders. Dus graag hier nog even duidelijke info over.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Dave1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2021 22:48

Er is nog een openstaande hypotheek van 140000€.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 26 feb 2021 17:26

Eerst wordt de bank terugbetaald: er blijft nog 260.000€ over
Dan de partner 160.000€ :er blijft nog 100.000€ over
Dit bedrag is voor elk de helft.

Let wel: er zijn nog wel wat kosten te betalen: hypotheeklichting, makelaar, wederbeleggingsvergoeding etc.

Dat je partner vroeg om te tekenen voor zijn eigen inbreng (met geld dat er was voor je trouwde volgens het wettelijke stelsel of via erfenis verwierf) is normaal. Je bent dus niet naïef geweest.

Dave1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2021 00:15

Bedankt voor uw reactie.
Ik heb echter nog een vraag en dat betreft onderstaande tekst uit het huwelijkscontract:
VOORWAARDEN
De echtgenoten verklaren voormelde inbreng uitdrukkelijk te aanvaarden.
Ten gevolge van de inbreng van voormelde goederen, zullen de voormelde goederen de
gemeenschappelijke eigendom worden van beide echtgenoten.
Wanneer de voormelde goederen ons beider eigendom worden, kan mijn echtgenote dan wel die 160000€ opeisen?

Dave1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mei 2021 21:33

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBe - moderator



Ik zoek dringend een advocaat die heel sterk is in echtscheidingen. Ik ga mijn zaak hier niet uit de doeken doen omdat deze te complex is. Maar het komt erop neer dat mijn echtgenote mij volledig gaat pluimen na 31 jaar huwelijk.

Dave1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mei 2021 13:08

Mijn echtgenote wil na 31 jaar scheiden. Wij zijn gehuwd met een huwelijkscontract scheiding van goederen.
Twee jaar terug heeft ze mij zover gekregen dat ik bij de notaris een document heb getekend waarin staat dat zij een groot bedrag in meer heeft ingebracht in ons huwelijk. Ik ben verschrikkelijk stom geweest dat te tekenen. Nu wil ze me op straat zetten zonder dat ik ook mar 1 euro aandeel in ons huis heb. Bovendien eist ze ook nog eens aanzienlijk bedrag terug dat ze zogezegd ook heeft ingebracht.
Ik stel mij dan de vraag wat het nut van ons huwelijk dan was als gelijk welke partij altijd zijn of haar aandeel kan opeisen. Wanneer ik die redenering volg kan ik ook mijn aandeel in het huwelijk opeisen vanaf dag 1 dat we gehuwd zijn.
Er is toch nog altijd zoiets als gezamenlijk goed of niet? Ik bedoel, ik heb mijn inkomsten altijd voor het gezamenlijke goed gegeven.
Wie kan helpen?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 06 mei 2021 19:39

Dave

Bij scheiding van goederen is er geen gemeenschappelijk vermogen. Hoogstens een bestaande onverdeeldheid (de woning?)
Als je een advies wenst zal je toch specifieker moeten zijn. Welke zijn de goederen in onverdeeldheid, zijn er gemeenschappelijke schulden?
Wat je eerder tekende bij een notaris is natuurlijk wel geldig.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 06 mei 2021 19:44

En ook scheiding aanwinsten hoop ik.
Waren er gemeenschappelijke rekeningen??

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 06 mei 2021 19:46

"Wij zijn gehuwd met een huwelijkscontract scheiding van goederen.
Twee jaar terug heeft ze mij zover gekregen dat ik bij de notaris een document heb getekend waarin staat dat zij een groot bedrag in meer heeft ingebracht in ons huwelijk."

Dat is in principe onmogelijk bij de zuivere scheiding van goederen.
Aangezien er geen huwelijksgemeenschap is kan daar niets worden ingebracht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

nicky54
Berichten: 218

#12 , 09 mei 2021 15:11

01 september 2018 - wijzigingen binnen het huwelijksvermogensrecht.
SCHEIDING VAN GOEDEREN :
Bij de wetswijzigingen omtrent het huwelijksvermogensrecht is er met de nieuwe wetgeving naar gestreefd om meer solidariteit in te bouwen voor partners die gehuwd zijn onder het stelsel van scheiding van goederen.
Zo zijn er vanaf heden bepaalde regels die reeds gelden voor een gemeenschapsstelsel ook mogelijk bij het stelsel van scheiding van goederen, bijvoorbeeld het recht op het toewijzen van de gezinswoning die ze samen bezitten (preferentiële toewijzing).

Daarnaast werd in de wet de mogelijkheid opgenomen om aan het stelsel van scheiding van goederen een beding van verrekening van aanwinsten toe te voegen.
Bij het stelsel van scheiding van goederen is het nu mogelijk om bij de rechtbank een billikheidscorrectie uit te voeren. Dit indien de ontbinding van het stelsel van scheiding van goederen leidt tot oneerlijke gevolgen ten nadele van de partner die deze correctie aanvraagt.
De vergoeding hiervoor kan echter nooit meer bedragen dan 1/3de van de nettowaarde van de samengevoegde aanwinsten op het moment van ontbinding van het huwelijk en onder aftrek van de eigen aanwinsten van de verzoekende echtgenoot.

Terug naar “Echtscheiding”