Co ouderschap: ex betaalt haar deel (50%) van de schoolfacturen niet

Ydnic
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Co ouderschap: ex betaalt haar deel (50%) van de schoolfacturen niet

#1 , 29 apr 2021 02:54

We hebben een co-ouderschapsvonnis (50/50) waarin een oplijsting van de buitengewone kosten werd meegegeven.
Aangezien de inkomsten van beide partijen quasi hetzelfde zijn, ga ik ervan uit dat ook voor de gewone kosten (verblijfsgebonden alsook verblijfsoverstijgend) dezelfde 50/50 regeling geldt. Echter, mijn ex betaalt reeds sinds 2019 haar helft van de schoolfacturen niet meer. We hebben verzocht om een dringend gesprek met de directie van de school, maar willen alvast heel zeker zijn van een aantal zaken:

1) Klopt onze redenering dat voor de gewone (verblijfsoverstijgende) kosten, ik en mijn ex inderdaad elk de helft (50/50) dienen te betalen (zo hebben wij dat in het verleden eigenlijk steeds toegepast en zo doen we dat ook voor alle buitengewone kosten)? Dus dat de schoolfacturen dezelfde verhouding 50/50 volgen?

2) Kan het deel dat mijn ex systematisch niet betaald voor de schoolfacturen verhaald worden op mij?

3) Dient de school - op basis van het vonnis - de schuld telkens op te splitsen tussen mezelf en de mama?

Alvast bedankt voor jullie reacties, tips, ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 29 apr 2021 13:44

Als in het vonnis staat ieder 50/50 dan is dat normaliter ook voor alle kosten en inkomsten.
School moet geen rekening houden met wie wat betaald - zijn geen partij voor de verdeling.
Zij kunnen dus bij de meest gerede partij het volle bedrag opeisen + eventuele kosten.
U zal dat zelf de gelden moeten eisen van uw ex desnoods via de familierechtbank.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”