Schending van de privacy

Lelijkeendje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schending van de privacy

#1 , 27 apr 2021 17:17

Hallo,

Mijn dochter heeft een oude gsm nu 2 maal meegekregen tozn ze naar haar vader ging. Ik dacht dat ik alles had verwijderd, maar blijkbaar stond mijn facebook-account nog open, wat ik niet wist. Met als gevolg dat al mijn persoonlijke berichten daar nog te lezen zijn. Voor mijn dochter op zich is dat geen probleem. Wat nu wel het probleem is, is het feit dat haar vader die gsm heeft afgenomen en heel de gsm is gaan uitpluizen. Hij is dan ook op fotos en berichten gekomen waarin ik over hem met mijn vrienden aan het praten was. Dus wel is waar in priveberichten. Hij heeft van deze berichten en fotos ook fotos genomen en die al aan buren van mij laten zien. Hij belt ook met de afgenomen gsm naar verschillende personen die in die gsm staan, om allerhande leugens over mij te gaan verkondigen.
Normaal gezien moest mijn dochter de gsm gisteren terug bij hebben, wat dus niet is gebeurd. Hij heeft deze achtergehouden, en dreigt ermee naar de politie te stappen om die helemaal te laten uitlezen en om klacht tegen mij neer te leggen, omdat ik over hem praat in privéberichten.

Nu, mijn vraag is, kan dit zomaar en wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 27 apr 2021 17:48

Het omgekeerde is eerder waar: u kan een ontvankelijke klacht neerleggen bij de politie dat de vader een (oude) GSM (van u) van de dochter afgenomen heeft en via deze GSM uw privéberichten van sociale media inkijkt en uw correspondenten met deze telefoon opbelt. Dat is schending van de privésfeer en zich onterecht toegang verschaffen tot privégegevens. Meld de vader van uw dochter dat hij gerust mag (proberen) klacht neerleggen bij de politie dat u over hem praat met kennissen. Zelfs als u heel lelijke dingen hebt verteld binnen uw privésfeer is dat geen misdrijf. Hij daarentegen heeft wel een strafbaar feit gepleegd door uw GSM niet terug te geven aan uw dochter en in te loggen op uw privégegevens.

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 27 apr 2021 18:17

Zich de toegang verschaffen tot uw account (ook met bv automatisch inloggen) is een misdrijf, het is een vorm van hacking en dus strafbaar.
De gsm niet teruggeven (als het uw eigendom is) is diefstal.
Slechtpraten over iemand tijdens een privé gesprek is niet strafbaar. U kan dus gerust zelf klacht neerleggen of uw ex erop wijzen dat dit strafbaar is en x-tijd geven om het toestel terug te geven.
Met een strafklacht gaat de relatie wel nog verder verzuren, het is aan u om daarin een beslissing te nemen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”