week om week herzien

DiDi36
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

week om week herzien

#1 , 26 apr 2021 09:39

Hallo,

Ik heb de indruk nergens concrete informatie te vinden over deze materie:

Sinds maart ben ik wettelijk gescheiden.
De regeling was zo dat de kinderen week om week bij zowel mama als papa zouden verblijven.
In de praktijk zijn de kinderen 4 weken bij mij, dit al sinds de scheiding werd opgestart ( juli 2020)
Het komt er op neer dat de vader de kinderen enkel komt halen als het hem uitkomt en hij goesting heeft.
vorig weekend zou hij de jongste komen halen. Toen gaf hij aan dat hij moest werken. Ik kwam er achter dat hij blijkbaar niet moest werken.
Mij niks gezegd, dus de kleine ook niet komen ophalen. Daar werd ik kwaad om, de kleine keek er naar uit.
De kindjes heb ik zondag bij hem afgezet zoals de regeling het voorschrijft. Nu gaf de oudste mee dat papa niet thuis ( doet nachten in Rotterdam) is en zij de leiding heeft over de drie jongsten. Dat klopt natuurlijk niet, want zij moet studeren, ze is 14)
Nu geven zij zelf aan liever bij mij te blijven, mijn huis zien ze echt als hun huis, ze zijn gewoonweg te weinig bij hem om een thuis gevoel te krijgen.

Hoe begin ik aan een procedure dat ze bij mij mogen blijven, dat de week om week dus wordt herzien? in de praktijk zijn ze hier eigenlijk altijd.
Het is niet zo dat ik niet wil dat hij ze nooit meer ziet, dat moet wel blijven, maar duidelijker aangegeven. Nu kan ik zelf niks plannen omdat ik nooit weet of het wel of niet doorgaat. En als ze al bij hem geraken zijn ze na een dag al weer terug omdat het niet lukt...

ik weet het echt niet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 26 apr 2021 09:59

Best is dat u kinderen gaat halen / brengen zoals voorzien in het vonnis. Is dat een BE vonnis en wonen jullie in BE?
U kan dan vaststellen dat ex niet opendoet en dan naar de lokale politie voor aangifte. Bij sommige zones zal daar een afspraak moeten gemaakt worden of een 101 /112 tel aan voorafgaan zodat u dadelijk aangifte / melding kan doen.
Als kinderen alleen worden gelaten dan dient u de politie daar nazicht van laten doen is een Problematische Opvoeding Situatie of POS.

Misschien eerst eens praten met ex want mogelijk is deze zich van geen 'kwaad' bewust. 14 jaar is geen leeftijd om voor jongeren verantwoordelijk te zijn.

DiDi36
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2021 13:45

Bedankt.

We wonen in België. Praten heeft geen zin, dat probeer ik al maanden te doen.
Hij is zich heel bewust van de situatie. Hem al voorgesteld onderling alles te herzien en dit te laten bekrachtigen door een notaris, maar dan neem ik hem zijn kinderen af...Politie erbij halen is zo heftig, zo defintief ook. Ik ben het ondertussen beu aan het worden, zo erg dat ik er over denk hem helemaal niks meer te vragen. Komt hij ze niet halen, ook goed, ik noteer hoe dan ook altijd de momenten dat ik ze heb, daar kan nauwelijks discussie over bestaan. Ik kan hem toch niet dwingen om ze te zien als hij er geen zin in heeft, daar doe ik hen ook geen plezier mee.
Dus, bedankt, maar ik geef het op, als je als papa via de rechtbank gedwongen moet worden, hoeft het voor mij niet. De rekening betaald hij dan later mogelijks.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 26 apr 2021 17:44

Maar dat is juist wat u moet melden als hij het vonnis niet respecteert dan doet u daarvan melding bij de politie - best de eerste keren de kinderen meenemen. Aanwezig in bureau ongeveer '30 min na uur dat hij mest komen.Van die vaststelling stelt politie een meldingsverslag op ( is niet strafbaar ) . Vraag steeds het nummer.
Als kinderen altijd bij u zijn dan kan u ook alimentatie vragen gezien uw ex-partner dan niets betaald.
Kan heftig zijn maar is de enigste wijze om bewijzen te verzamelen en daar komt het in de rechtbank toch op aan.

PS is geen reden om iemand uit de ouderlijke macht te ontzetten wel een reden om iemand op zijn verantwoordelijkheden te wijzen.

Terug naar “Echtscheiding”