huuropbrengsten na echtscheiding?

miekemuis
Topic Starter
Berichten: 23

huuropbrengsten na echtscheiding?

#1 , 26 mei 2006 12:05

Ik ben reeds twee jaar off. gescheiden. De vereffening en verdeling moet nog zo goed als beginnen. Ik ben al die tijd in de echtelijke woonst blijven wonen en betaal er alle kosten (lening, verzekeringen...) Op het erf staan enkele caravans waarvan huuropbrengsten zijn. In de loop der jaren veranderen deze wel eens, en de laatste twee jaar zijn er enkele huurders met hun caravan weggebleven en andere bijgekomen. Ik betaal de brandverzekering hiervoor en regel de contacten en doe de rest van 'den achterloop'. Heeft mijn ex recht op een deel van de opbrengsten, ook al betaalt hij niets en heeft hij er geen last/werk mee? In voorkomend geval: mag ik een groter deel vragen omdat ik er uiteindelijk het werk en de kosten voor gedaan heb?
Met dank.
Miekemuis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 26 mei 2006 12:20

Art.1304...Ten aanzien van de goederen van de echtgenoten heeft de beslissing(waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken) echter gevolg vanaf het proces-verbaal opgemaakt ter uitvoering van art.1292(=eerste verschijning voor de Voorzitter)...(Gerechtelijk Wetboek).

Vanaf dat ogenblik hebt u dus met eigen vermogen betaald ten voordele van het gemeenschappelijk vermogen.Het gemeenschappelijk vermogen dient die bedragen terug te betalen aan uw eigen vermogen.Voordien gebeurden die betalingen met gemeenschappelijk vermogen(tenzij bewijs van het tegendeel) ten voordele van het gemeenschappelijk vermogen en daarvoor is dan ook geen vergoeding verschuldigd.

miekemuis
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 26 mei 2006 12:27

Dank voor je snelle reactie Lex, maar ik heb nog een vraagje: vallen de huuropbrengsten van die staanplaatsen voor caravans ook nog onder het gemeenschappelijk vermogen, aangezien ik die zelf geregeld heb, er nu andere huurders zijn, en ik ze even goed allemaal 'hun opzeg' had kunnen geven. Stel dat ik een deel van de woning bv. had verhuurd, had mijn ex er dan ook zijn deel in moeten hebben?

Miekemuis.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”