sociale studie

sharky1
Topic Starter

sociale studie

#1 , 19 jan 2009 18:49

Wat gebeurt er juist bij een sociale studie?
Wat moet of mag je wel of niet vertellen?
Hoe ver gaan ze? Kunnen ze achterhalen als je al de standaardantwoorden geeft?
Je kunt zoveel zeggen wat je zogezegd goed doet voor het kind maar of het dan werkelijkheid is, zoeken ze dat dan uit?
Heeft er iemand ervaring daaromtrent?
Moeder zegt al het mooie maar ze verwezenlijkt er niets van, ook manipuleert ze het kind (10 jaar) om haar antwoorden te geven zodat ze hetzelfde gelogen verhaal hebben.
enjoy life

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
spoon

#2 , 21 jan 2009 12:07

De rechtbank heeft vorig jaar bij mij en mijn ex een sociale studie laten uitvoeren. Mijn ervaringen daaromtrent zijn zeer positief, hoewel de rechtbank de meeste van hun conclusies naast zich neer heeft gelegd.

Je moet een aantal keer op gesprek gaan, uitleggen hoe de relatie was, wat er gebeurd is, wat er is misgelopen enz.. Ze komen ook op huisbezoek, informeren bij bv. de school van je dochter, vrienden, familie, kennissen zowel van jou als van je ex (die laatste kan je wel weigeren als getuige omdat ze niet rechtstreeks met de zaak te maken hebben, heb ik trouwens ook gedaan). Ze kijken hoe je relatie met je dochter is (is ze positief aan je gehecht of niet? heeft ze een eigen kamer? waar slaapt ze? wat doe je met je dochter als ze bij jou is?).

Mijn tips? Wees eerlijk (loont niet altijd, maar die mensen hebben je snel door, geloof me), schilder je ex niet af als een heks (zeg bv. dat ze een moeilijk karakter heeft) dat gekissebis over hoe slecht de tegenpartij wel niet is zijn ze ondertussen wel gewoon. Benadruk dat je deel wilt uitmaken van het leven van je dochter, dat je haar waarden en normen wilt leren. en dat je een vader voor haar kan en wil zijn. Stel je open voor eventuele kritiek (ga je zeker krijgen), weerleg met juiste en fatsoenlijke argumenten en bewijs eventueel het tegendeel. En reageer vooral niet al te emotioneel (niet kwaad worden).

Mijn dochter was destijds te jong om ondervraagd te worden, dus over dat deel van het onderzoek kan ik je geen raad geven.

Hopelijk helpt het een beetje.

Groetjes!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”