Kinderrekening

mama van 3
Topic Starter
Berichten: 1

Kinderrekening

#1 , 15 jan 2009 12:19

Vorig jaar zijn mijn ex en ik uiteengegaan en hebben een EOT afgesloten bij de notaris. Daarin staat dat mijn ex het onderhoudsgeld dient te storten op een aparte kinderrekening.
In het begin stond ik er ook achter maar sinds ik geld afhaal voor de verblijfsoverstijgende kosten (schoolrekeningen, kleding, dokterskosten...) dien ik mij steeds te verantwoorden aan hem. Hij heeft trouwens ook inzage in deze rekening. Ik voel me een beetje geviseerd door hem en wil dit aangepast zien.

Heb dit reeds ook doorgegeven aan de bank dat ik dit graag veranderd zie, maar zij blokken het een beetje af. Als ik dat wil wijzigen, dienen zij dat toch zonder boe of bah te doen of niet?

Zou ik gewoon een aangetekende brief sturen naar mijn notaris met de vraag dit item officëel te veranderen of dien ik ineens juridische stappen te ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 15 jan 2009 13:25

Een 'kinderrekening' is een faciliteit die enkel goed kan functioneren als beide ouders overeenkomen. Daarom hebben beide ouders inzage.
Deze rekening, waarover beide ouders afzonderlijk en onbeperkt zouden moeten kunnen beschikken, wordt gebruikt met de bedoeling hiermee alle uitgaven eigen aan het kind te betalen. (kleding, school, doktersbezoek, enz.)
De bank hoeft geen rekening te houden met jullie onderlinge verstandhouding.
Als hij, zoals je schrijft, verantwoording vraagt over de uitgaven, en deze zijn niet meer dan normaal, zou ik hem die verantwoording voorleggen. Je hebt toch niks te verbergen?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 16 jan 2009 10:23

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

Geen van beide partijen kan de overeenkomsten uit de E.O.T EENZIJDIG wijzigen.

“Art.1320.De vorderingen tot toekenning, verhoging, verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de rechter moet aanbieden.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Het verzoekschrift ex art.1320-1322 Ger.W. is ‘op tegenspraak’ overeenkomstig art.1034bis-sexies Ger.W. Zie daartoe: http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”