bewijskracht foto's inboedel

mverstappen
Topic Starter

bewijskracht foto's inboedel

#1 , 13 jan 2009 08:08

Hallo,

Toen ik enkele maanden geleden doorging bij mijn man zei men advocaat dat het aanstellen van een notaris om zo een lijst/index van de inboedel te bekomen niet nodig was. Mijn advocaat zei me dat als ikzelf foto's zou nemen deze als voldoende bewijslast zouden dienen in het kader van een latere vereffening en verdeling.

Zodoende heb ik foto's genomen met de Zondagskrant ervoor zodat ik kon aantonen dat die foto's op die dag genomen zijn.

Nu zegt m'n nieuwe advocaat dat deze foto's niet als bewijs kunnen dienen. Zijn argument is het volgende: "OK, jij hebt foto's genomen, wie zegt dat jij niet eerst foto's hebt genomen en daarna die spullen hebt meegenomen".

Ondertussen is mijn adres reeds gewijzigd zodat ik geen recht meer heb om de woonst te betreden.

Wat moet ik nu doen?
Hebben de getrokken foto's enige bewijskracht?
Hoe kan ik me indekken voor het "leegroven" van de inboedel?

Een radeloze vrouw

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 13 jan 2009 19:45

ik neem aan dat u onder het wettelijk stelsel bent gehuwd en dat u in een gemeenschappelijke woning woonde. En ik ga ervanuit dat uw man met de opstelling van die inboedel niet heeft ingestemd of iets heeft ondertekend?

zie artikel 1428 burgerlijk wetboek: ontbinding wettelijk stelsel
echtgenoten zijn gehouden een beschrijving en schatting op te maken. dat mag onderhands gebeuren als alle belanghebbende meerderjarigen daarmee instemmen. Bij gebreke daaraan te voldoen binnen die termijn kan elke belanghebbende partij de omvang bewijzen met alle wettelijke middelen, zelfs algemene bekendheid.

de stukken die u opmaakte kunnen dus wel gelden. als u ze zou weggemaakt hebben dient m.i. uw man daarvan het bewijs te leveren. als u de krant er niet bij had genomen was dat anders geweest.

indekken tegen leegroven: door inboedel te laten opmaken en schatten door notaris. (of evt. verzegeling)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”