overspel en echtscheiding

Pieter1965
Topic Starter

overspel en echtscheiding

#1 , 07 jan 2009 16:15

Hallo,

Reeds enkele jaren heb ik een relatie met een andere vrouw. Mijn echtgenote wil al jaren niet scheiden en ik had me bij haar wens neergelegd.

Nu zou ik toch willen scheiden.

Wij hebben geen kinderen en mijn vrouw verdient ongeveer hetzelfde of iets meer dan mij? We hebben 1 woning, de gezinswoning. Ik heb reeds gehoord over de toewijzing bij voorrang. Daarover zal geen discussie zijn, mijn vrouw krijgt de woning (ik wil natuurlijk wel mijn deel uitbetaald zien)

Mijn vrouw beweert dat mijn overspel nog steeds grote invloed heeft in het echtscheidingsproces en dat ze me gaat renueren. Ze zegt ook dat ze recht zal hebben op alimentatie omdat ik haar bedrogen heb.

Mijn vragen zijn:

1. Is overspel nog van belang in het echtscheidingsproces zelf
2. Heeft mijn vrouw recht op alimentatie?

met vriendelijke groeten,

Pieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
karin-m-k

#2 , 08 jan 2009 13:43

In het oude systeem was het zo dat je als ex partner (m/v) onderhoudsgeld van je ex kon eisen, wanneer je schuldig was aan de scheiding. (of als je er over akkoord was bij een EOT)

In het nieuwe systeem kan je (beperkt in tijd) een onderhoudsgeld eisen als je na de scheiding behoeftig bent. Je kan dit niet eisen als je zelf dader was (binnen het huwelijk) van verkrachting, slagen en verwondingen, poging tot doodslag of vergiftiging of poging tot vergiftiging.

Rebel-with-a-cause

#3 , 08 jan 2009 16:50

- 'Overspel' is uit het strafrecht gehaald, maar kan wel nog aangehaald worden als reden van de 'ontwrichting van het huwelijk'.

- Een rechter kan een bedrag voor alimentatie vastleggen. Hij houdt hierbij rekening met de 'staat van behoefte' van de echtgenoot die alimentatie vraagt.

Reclame

Pieter1965
Topic Starter

#4 , 08 jan 2009 17:28

bedankt allemaal!

Ik was bang dat dit 'overspel' (eigenlijk was mijn huwelijk al gedaan) heel veel zo doorwegen op vlak van onderhoudsgeld. Aangezien we beiden ongeveer evenveel verdienen zal dit wel meevallen!

groeten,

Pieter

jokeenfamilie

#5 , 11 jan 2009 13:07

Gelukkig is deze oeroude wet uit het strafrecht gehaald, want velen maakten daar misbruik van om zo : hun: gelijk te halen ...
Een vriend (collega) van mij, zocht regelmatig onderdak bij een vriendin van hem als zijn ziekelijke vrouw hem voor de zoveelste keer buitensloot...
De stommerik (sorry voor het woordgebruik ) keerde keer op keer terug omdat ze samen een kindje hebben.
Wat gebeurde lijkt onwaarschijnlijk , maar realiteit !! Ze liet hem :pakken: omdat ze wist dat hij daar in nood verbleef...
Van een omgekeerde wereld gesproken ! Tja , de deurwaarder deed zijn werk...
Wie is hier de dader dan !?

Terug naar “Echtscheiding”