Niet-naleving abattement

Creatief
Topic Starter

Niet-naleving abattement

#1 , 07 jan 2009 14:11

Sofie en Karel kochten tesamen in huis. Door een conflictsituatie gooide Karel Sofie buiten en liet het huis zo goed als volledig leeghalen. Sofie was te emotioneel om het huis nadien nog te betreden of te bewonen.

Voor het abattement geldt als voorwaarde dat je binnen de twee jaar van de betrokken woning je hoofdverblijfplaats gemaakt hebt.

Bij niet-naleving kan een soort boete geheven wordt, maar dat die niet betaald moet worden in het geval van overmacht.

Op welke manier is hier een mouw aan te passen, m.a.w. welke redenen kunnen als "overmacht" aangehaald worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Topic Starter

#2 , 07 jan 2009 17:06

Ik heb het antwoord gevonden door te googlen.

Wat als ik de vooorwaarden achteraf niet kan nakomen door overmacht ?
U koopt met het abattement maar achteraf kunt u niet alle voorwaarden nakomen. Door professionele verplichtingen – waar u echt niet onderuit kunt – kan u in de aangekochte woning toch niet uw hoofdverblijf vestigen. Wat nu ? Wordt u ook beboet ? Neen, in dit geval is er sprake van overmacht.

Enkele voorbeelden van mogelijke overmacht :
° de aannemer die de woning op de bouwgrond ging zetten, ging failliet;
° een echtscheiding;
° wegens gezondheidsredenen kan de koper niet meer in een huis met veel trappen gaan wonen;
° iemand wordt werkloos en moet de woning verkopen …

Moet ik bij overmacht nog de aanvullende rechten betalen ?
Bij overmacht moet u inderdaad wél de aanvullende rechten betalen (bij het normaal tarief dus 1 250 EUR) maar niet de boete.

Notarissen vinden hier meestal een oplossing voor om de reeële boete te ontkomen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”