Vereffening verdeling na 13 jaar echtscheiding.

Andr
Topic Starter
Berichten: 2

Vereffening verdeling na 13 jaar echtscheiding.

#1 , 20 mei 2006 01:01

In december 1993 heeft mijn ex-vrouw de woning verlaten en mij met mijn 2 kinderen van toen 9 jaar oud achter gelaten. Bij haar vertrek heeft ze alles meegenomen, was en droogmachine, stoelen, tafels, ovens, TV, video, kasten en bedden, de auto, enz. We waren overeen gekomen dat ik samen met de kinderen in het huis bleef wonen. Deze woning hadden we pas in mei 1992 gekocht en hadden een hypothecaire lening afgesloten van 15 jaar. Toen mijn ex. mij verliet hadden we nog maar 18 van de 180 afbetalingen gedaan. De afspraak was dat ik de lening verder zou afbetalen. Zo werd ook overeengekomen bij ons bezoek aan de vrederechter in december 1992 waar mij het huis werd toebedeeld en mijn ex op haar adres werd toegewezen.
De echtscheidingsprocedure heeft meer dan 5 jaar aangesleept omdat alles door mijn ex en haar advocaat op de lange baan werd geschoven. Uiteindelijk werd de echtscheiding in mijn voordeel uitgesproken. De jeugdrechtbank gaf mij het hoederecht over mijn 2 kinderen, mijn ex werd zelfs uit de ouderlijke macht ontzet en werd veroordeeld tot het betalen van een alimentatie voor mijn kinderen. 13 Jaar heb ik all??n mijn kinderen opgevoed en laten studeren tot hun 21 jaar, maandelijks +/- 750 euro betaald voor de aflossing van de lening op het huis. Nu ik bijna de ganse lening alleen afbetaald heb, komt mijn ex met de mededeling dat de helft van het huis van haar is en dat ik bovendien voor de 13 jaar dat ik met mijn kinderen in het huis woon, huur moet betalen. Haar advocaat heeft een notaris aangesteld om mijn huis te komen schatten. Kan mijn ex mij en mijn 2 kinderen echt uit mijn huis zetten, nadat ik alles zelf betaald heb? In 1995 heb ik zelfs het dak van mijn huis moeten volledig hernieuwen voor 12.500 Euro, toen ik haar daar toen voor aanschreef, antwoordde ze dat dit haar probleem niet was en ik mijn plan maar moest trekken.
Wie kan mij hier nuttige inlichtingen geven?
Mijn dank.
Laatst gewijzigd door Andr op 25 mei 2006 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 20 mei 2006 07:11

Art.1304...Ten aanzien van de goederen van de echtgenoten heeft de beslissing(waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken) echter gevolg vanaf het proces-verbaal opgemaakt ter uitvoering van art.1292(=eerste verschijning voor de Voorzitter)...(Gerechtelijk Wetboek).

Vanaf dat ogenblik hebt u dus met eigen vermogen betaald ten voordele van het gemeenschappelijk vermogen.Het gemeenschappelijk vermogen dient die bedragen terug te betalen aan uw eigen vermogen.Voordien gebeurden die betalingen met gemeenschappelijk vermogen(tenzij bewijs van het tegendeel) ten voordele van het gemeenschappelijk vermogen en daarvoor is dan ook geen vergoeding verschuldigd.

Art. 301. ? 1. De rechtbank kan aan de echtgenoot die de echtscheiding heeft verkregen, uit de goederen en de inkomsten van de andere echtgenoot, een uitkering toekennen...(Burgerlijk Wetboek)

Als TEGENEIS KAN U dit laatste eens laten uitvlooien door een advocaat...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”