omgangsregeling

spoon
Topic Starter

omgangsregeling

#1 , 06 jan 2009 12:03

Hallo!
Ik heb het volgende probleem: mijn ex-man heeft een omgangsregeling voor onze dochter.

In het vonnis staat echter "weekend om de veertien dagen van vrijdag 17u tot zondag 17u, en een woensdagnamiddag om de veertien dagen na schooltijd tot 17u." Er staat niet WELKE weken dat zijn (bv. week 2, week 4 enz). Mijn dochter is pas terug (zondagavond) na een week kerstvakantie bij haar vader en nu wil haar vader al morgen (woensdag dus) van school halen. Ik ben hier niet mee akkoord, er zit geen 14 dagen tussen.

Ik heb geprobeerd hierover te onderhandelen (via advocaat, er is al jaren geen rechtstreeks contact), maar hij houdt het been stijf. Hij dient iedere keer klacht in tegen mij, zogezegd omdat hij z'n dochter niet mee krijgt (ik heb een dwangsom van 200 euro boven mijn hoofd hangen, ik weet wel beter). Hij krijgt z'n dochter wel mee, ik heb haar nooit bewust weggehouden. Vind het heel vervelend dat ik daar iedere keer voor bij de politie moet komen, om van de stress nog maar te zwijgen. Weten jullie raad?

Spoon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
karin-m-k

#2 , 06 jan 2009 15:28

En wat wil de dochter? Als ze hier willen gaan...gaan ze gewoon.

Rebel-with-a-cause

#3 , 06 jan 2009 18:10

Hoe is de vakantieperiode geregeld in het vonnis?
Hoe oud is jullie dochter?
Het is interessant en zeker ont-stressend om per kalenderjaar een overzicht van de omgangsregeling op te maken waar jullie beiden mee akkoord kunnen zijn.

Reclame

spoon
Topic Starter

#4 , 06 jan 2009 18:40

Mijn dochter is net 3 geworden, haar vader is weggegaan toen ze vier maanden was. Nog te klein om zelf te beslissen dus.
De rest van de vakanties werd in het vonnis wel heel duidelijk geregeld. En daar houdt hij zich ook aan.

simonjo

#5 , 06 jan 2009 22:57

Maak gewoon een overzicht voor het ganse jaar wat betreft die 2 wekelijkse weekends + woensdagnamiddag, en leg daar dan de schoolvakanties bovenop.

Soms zal er dan geen 2 weken tussen zijn, dus enigszins in uw nadeel, so what?, gewoon de bluts met de buil. Er zijn belangrijker dingen om het oneens over te zijn, die zullen nog wel komen.

Het gaat uiteindelijk om het welzijn van jullie kind !

j.demoor

#6 , 08 jan 2009 13:45

“Art.793.De rechter die een onduidelijke of dubbelzinnige beslissing heeft gewezen, kan die uitleggen,zonder evenwel de daarin bevestigde rechten uit te breiden, te beperken of te wijzigen. Art.795.De vorderingen tot uitlegging of verbetering worden gebracht voor de rechter die de uit te leggen of te verbeteren beslissing heeft gewezen. Art.796.De vorderingen tot uitlegging of verbetering worden, ingeval de partijen het eens zijn, ingeleid volgens de regels van de vrijwillige verschijning, of anders in de gewone vorm van de dagvaardingen.”(Gerechtelijk Wetboek).

Indien uw vonnis niet bepaalt wanneer de eerste omgang plaats moest hebben dan zijn ook de latere onbepaalbaar en is het vonnis onduidelijk. U kan in dat geval uitlegging vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

spoon
Topic Starter

#7 , 08 jan 2009 18:24

Op welke manier kan ik dat vorderen? Moet ik opnieuw een procedure opstarten via de rechtbank? Of kan het via mijn advocaat?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2009 18:56

u zegt dat er een dwangsom is uitgesporken dus is er een vonnis ==> dat vonnis zegt dat op WE X uw ex omgangsrecht had ... aan de hand van die gegevens kan men eigenlijk vaststellen wanneer de 14 dagen dan lopen en het klopt dat na een vakantie het volgend WE terug aan de ex is

De vakanties beginnen op de dag dat de schoolvakantie begint niet vroeger maar ook niet later - dan is de vakantieregeling van toepassing - de dag ervoor en de dag erna is de gewone regeling van toepassing ... ik weet het een merde..

Startdatum van de regeling - wanneer was het vonnis ... datum van beslissing dan iets van het eerste WE en je kan gaan tellen vanaf dat jaar ...

Bekijk ook op welke momenten je ex nu zijn dochter heeft gehad als dat altijd ( nu dus correct) was dan zijn de Weends ook gekend - hou u daar aan en volg deze lijst

Deel hem die desnoods in aangetekend schrijven nog mee - zo iets voor dit jaar lopen de omgangsmomenten ( gezien de WE dagen in het verleden) als volgt .......We1 voor u We 2 voor mij enz enz

Terug naar “Echtscheiding”