indexatie

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

indexatie

#1 , 01 jan 2009 18:48

Beste,

Mijn vriend en zijn ex zijn gescheiden met EOT.
1ste keer voorgekomen in maart, officieel gescheiden in augustus.
In EOT staat dat er telkens een indexatie moet gebeuren, maar de datum van wanneer dit moet gebeuren is niet ingevuld. Blijkbaar gebruikt de notaris hiervoor standaardcontracten en heeft hij dit vergeten in de vullen.
Nu beweert ex dat dit vanaf januari moet gebeuren, maar toen woonden zij nog officieel samen.
Vriend is pas alimentatie beginnen betalen vanaf juli. Daarvoor werd zijn loon nog gewoon op de gezamelijke rekening gestort.
Officieel wonen ze niet meer samen vanaf februari 2008.
Nu vanaf wanneer moet er geïndexeerd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo
Berichten: 285

#2 , 02 jan 2009 00:38

Simpelste manier is de gezondheidsindex van de maand voor ondertekening van de akte EOT te nemen, omdat die al bekend is.


Als ik kijk naar de tijdslijn dan lijkt alimentatie betalen vanaf februari logisch, gebaseerd op de index van januari. Dan telkens in februari aanpassen aan de index van januari.

Het lijkt mij ook logisch dat uw vriend zijn loon vanaf maart (of zelfs februari) dan integraal kan behouden, zo toon je begrip tijdens de overgangsperiode februari (weet niet of de verhuis in het begin of op het einde van de maand plaatsvond).

De keerzijde is dan natuurlijk dat de ex niet meer kan beschikken over het inkomen van uw vriend vanaf de moment dat er alimentatie wordt betaald.

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

#3 , 02 jan 2009 07:33

er is pas alimentatie betaald vanaf juli 2008, omdat daarvoor zijn loon nog gewoon op de rekening gestort werd.
Hij woont officieel niet meer samen sinds half februari 2008.
Dus ik zou vermoeden dat er vanaf maart 2009 pas geïndexeerd wordt.
Zijn ex komt af met dat er 5€ bijkomt vanaf januari. Maar volgens mij is de index van januari nog niet bekent dus hoe kan je dan al weten hoeveel er bij komt.

Reclame

simonjo
Berichten: 285

#4 , 02 jan 2009 12:12

Het is niet omdat zijn loon nog op de gemeenschappelijke rekening gestort werd dat er geen alimentatie betaald hoeft te worden, de gemaakte afspraken tellen, dus lees uw akte EOT erop na.

Wanneer is de akte EOT verleden en wat staat daar in omtrent:

- verdeling inkomsten/uitgaven (wie/wat/wanneer)
- alimentatie
- afrekening belastingen vorig en lopend jaar
- eventueel aandelen
- lening / huur / eigendom


Notarissen zijn er niet happig op om dit omstandig te beschrijven in hun aktes maar het zou een hoop praktische problemen kunnen voorkomen.

Ook wat betreft de kinderen (verblijfsregeling, wie haalt hen op, wie brengt hen terug, wie zorgt voor kleding, wat indien een ouder verhuisd buiten een straal van x km, ...)


Als je er niet uitgeraakt, contacteer dan de notaris die de EOT regelde.

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

#5 , 02 jan 2009 15:28

eerste keer getekend in maart, tweede keer getekend in juni, officieel gescheiden in augustus.
In EOT staat dat er alimentatie verschuldigd is van 150€ per kind, te indexeren vanaf ...
En hier is dus geen datum ingevuld.

Terug naar “Echtscheiding”