Vonnis uitgesproken 23 december 2008:
Het betreft de alimentatie die ik verkreeg in 2001, en die mijn ex afgeschaft wil zien. Reden: Hij werd om dringende reden ontslagen bij ex werkgever in mei 2006, maar vond in november 2006 opnieuw werk. Weliswaar tegen een ietwat verminderd loon. Vredegerecht hield hier rekening mee en verminderde alimentatie percentueel. Ex echtgenoot ging hier zelf tegen in beroep. Ex sloot in december 2007 echter dading af met vorige werkgever en verkreeg hiermee een zeer riant bedrag van 275.000 EUR. De rechtbank in eerste aanleg oordeelde dat een deel van het eerste vonnis hervormt diende te worden doordat de vrederechter een dubbele veroordeling tot alimentatie uitsprak, en hiermee ook tegen zijn eigen motivatie veroordeelde.
Huidige vonnis van 23 december stelt in de motivatie dat verordende bedrag definitief bevestigd werd, doch slechts tot 31/12/2007. Daarna motiveerde de rechtbank dat het loonverlies van mijn ex door de dading werd gecompenseerd, en dat dus de vermindering tot bovenvermelde datum liep. Vanaf 1/1/2008 geldde deze vermindering niet meer, en werd geoordeeld dat de toestand van mijn ex niet gewijzigd was in de zin van art. 301 B.W. § 3.
In het beschikkende gedeelte wordt echter geen gewag gemaakt van een maatregel vanaf 1/1/2008. Er wordt nergens vermeld dat de alimentatie afgeschaft is, en er wordt nergens vermeld wat de maatregel vanaf dan is.
Wat kan hier aan gedaan worden, en hoe gaat men dan best te werk.
De zaak werd in 2001 en nu door mezelf gepleit omdat een advocaat onbetaalbaar was. Hoe vraag ik een verklarend of uitleggend vonnis?
Kan men in het kader van art. 301 BW de alimentatie zonder meer afschaffen als ik de noodzaak hiervan duidelijk aantoon, en deze in de motivatie van de rechtbank ook werd erkend en aanvaard?
Echtscheiding werd uitgesproken in 1989.
Alvast dank voor degenen die me hierop van antwoord kunnen voorzien, en prettige feestdagen voor iedereen die dit leest !!