huis in onverdeeldheid

doxy
Topic Starter
Berichten: 15

huis in onverdeeldheid

#1 , 27 dec 2008 21:50

Hallo
Een vriend van mij is wettelijk gescheiden (volgens de nieuwe wet na een jaar feitelijk gescheiden te zijn), maar de woning is nog in onverdeeldheid.
Hij bezat dat huis een jaar voor hun huwelijk en ze zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel. Nadien is er nooit een aanpassing gebeurd.
Zijn ex wil nu de helft (via advocaat) van de huidige waarde van het huis.
Mijn vraag is nu, of zij dit kan eisen? Ik neem aan dat ze een deel van de kosten van hetgeen ze er samen hebben ingestopt in al die jaren, kan vragen. Maar wordt er ook effectief rekening gehouden met de huidige geschatte waarde van het huis? Want geschatte waarde is nu in deze tijden, geen verkoopwaarde.
Want voor zover mijn kennis reikt, behoren volgens het wettelijk stelsel deze bezittingen tot het eigen vermogen, in dit geval het huis van de man?Of ben ik mis?
Ik veronderstel ook dat een lening op zijn naam alleen in mindering zal worden gebracht? En ook eventueel de werkuren die de man aan renovatiewerken heeft uitgevoerd?

Ik zou u erg dankbaar zijn, indien u mij hier een antwoord zou kunnen op geven.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 27 dec 2008 23:35

als hij dat huis van zijn eigen geld op zijn naam alleen kocht voor het huwelijk, dan is het van hem alleen (en is het geen onverdeeldheid). Dit op voorwaarde dat er geen huwelijkscontract werd gemaakt of andere overeenkomsten waarin een eventuele regeling zou voorzien zijn. Dus vergewis u goed: hebben zij het samen gekocht voor het huwelijk, dan is het een onverdeeldheid; kocht hij het alleen dan is het van hem

in het wettelijk stelsel bestaan er drie vermogens : het eigen vermogen van elke echtgenoot + het gemeenschappelijk vermogen. In het gemeenschappelijk vermogen zitten bv de inkomsten, bv ook goederen waarvan de eigendom niet is bewezen enz; u kan het burgerlijk wetboek eens lezen vanaf artikel 1398 tot 1408 en vanaf art 1427. Die artikels zijn vrij duidelijk. U hoeft niet alles te begrijpen, maar de essentie van wat u wil weten vindt u daar terug. (even googelen)

Het belangrijkste zal artikel 1432 en zeker artikel 1435 zijn. Het is zo dat telkens een vermogen uit een ander vermogen voordeel heeft gehaald, dat daar dan een vergoeding voor verschuldigd is. Bv. als uw vriend geld uit het gemeenschappelijk vermogen heeft gehaald om kosten aan dat huis te doen.
In de praktijk zal de notaris een staat van vereffening-verdeling opmaken waarin hij al die verrekeningen doet. Dat betekent dat hij op de datum van vereffening (dat is de dag dat de vordering tot echtscheiding werd ingeleid) een foto maakt van alles wat er op dat moment was aan activa en passiva, en dat begint hij dan onderling te verrekenen. Vanaf die vereffeningsdatum is het huwelijksvermogen ontbonden en is er geen gemeenschappelijk vermogen meer en bestaan er nog slechts de 2 eigen vermogens van elke ex-echtgenoot.

als zij beiden het huis kochten voor het huwelijk, dan is dat huis in onverdeeldheid en is zij dus mede-eigenaar, zodat zij haar deel mag opeisen van de geschatte waarde. Dan is er nog de vraag: die lening, is die ook van voor het huwelijk op beider naam, of op zijn naam alleen?

Dikwijls zal een deskundige door het gerecht worden aangesteld (als de notaris zich daartoe niet wil lenen) om de waarde te schatten.

doxy
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 28 dec 2008 23:51

Bedankt voor uw antwoord.

Hij heeft het huis wel degelijk alleen gekocht en de lening staat ook alleen op zijn naam, voor hun huwelijk.
Tijdens hun huwelijk hebben ze wel renovatiewerken zelf verricht en laten uitvoeren.
Kan zij van dit laatste misschien haar inbreng terugvorderen? Maar hoe bepaalt men die waarde? Het gaat over een huis ouder dan 30 jaar en is nu 8x meer geschat dan destijds de aankoopwaarde bedroeg.

Groeten

Reclame

3399AAaa
Berichten: 818

#4 , 30 dec 2008 16:04

als de lening dateert van voor het huwelijk en hij onderschreef ze alleen, dan blijft ze van hem. Maar: als er gelden vanuit het gemeenschappelijk vermogen gebruikt zijn om de lening af te betalen moet dat natuurlijk aan haar vergoed worden. (artikel 1432 en 1435)

een notaris of deskundige zal het huis schatten zoals de markt vandaag ligt, en de effectieve waarde van dat huis zal de waarde zijn op de dag van de verdeling.
vb. hij schat 31.12.2008 waarde op 200.000. de procedure duurt een hele periode enzovoort en uiteindelijk wordt verdeeld in 2010. als niemand iets zegt zal de waarde op 200.000 blijven. maar als de ex bij de zaak is zal zij van 2008 tot 2010 indexaanpassing vragen.

maar misschien zijn er uit die relatie nog andere zaken die moeten verrekend worden waaruit zij voordeel heeft getrokken...? Misschien zal dat niet lukken (wegens onderlinge hulpplicht echtgenoten), maar u moet eens vragen aan uw advocaat of het mogelijk is haar een huurvergoeding te vragen voor al die jaren dat zij in zijn huis mocht wonen....?

Terug naar “Echtscheiding”