Onderhoudsgeld en belastingen

Rodger
Topic Starter
Berichten: 5

Onderhoudsgeld en belastingen

#1 , 16 mei 2006 12:36

Indien beide partijen overeenkomen om het procederen te stoppen en de ene partij aan de andere een eenmalig bedrag zal betalen op vrijwillige basis en dit op papier zetten en overmaken aan de rechtbank mag dan de partij die het bedrag zal betalen dat ook als aftrekpost op zijn belastingsbrief invullen?
Gaan ze bij de belastingen niet zeggen ja maar dat is op vrijwillige basis en daar krijg je dan geen deel van terug?
Dank bij voorbaat
Rodger

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2006 14:30

Waarover gaat de procedure? Betreft het onderhoudsgeld voor de kinderen of voor de (ex)-echtgenoot? Betreft het achterstallen of kapitalisering van toekomstig onderhoudsgeld? Is het wel onderhoudsgeld dat betaald wordt?

Dit is een delicate kwestie zodat alle feitelijke gegevens van belang kunnen zijn. Vergeet ook niet dat onderhoudsgeld voor de (ex)-echtgenoot ten belope van 80 % belastbaar is bij degene die het ontvangt.

scorpioen

Rodger
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 16 mei 2006 17:37

5 jaar geleden vertelde mijn advocaat na het uitspreken van de echtscheiding door de rechtbank van eerste aanleg dat ik geen onderhoudsgeld meer moest betalen. Geen Kinderen in het spel!!!
Nu na 5 jaar heeft mijn ex plots de zaak terug aanhangig gemaakt voor die rechtbank en vraagt nu die 5 jaar met terugwerkende kracht en dat
ik opnieuw zou betalen maandelijks.
Voordien heb ik 7 jaar maandelijks 250? betaald aan haar.
Nu doen ze een voorstel en dat is een bedrag van ? 15000 betalen ineens en dan 15 jaar maandelijks ?250.
Natuurlijk kan ik dat niet betalen omdat ik dat niet heb en moest ik dat doen dan moet ik gaan lenen bij de bank!!!!
Van 1994 tot 2001 was ik feitelijk gescheiden en van 2001 af officieel gescheiden.
Het gaat hem dus zuiver over onderhoudsgeld
dank bij voorbaat

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2006 18:52

Wetboek van Inkomstenbelasting:
Artikel 104


Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :

1? 80 pct. van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van de wet van 23 november 1998 tot invoering van de wettelijke samenwoning, zomede 80 pct. van de kapitalen die zulke uitkeringen vervangen. Evenwel zijn de uitkeringen betaald voor de kinderen voor welke de toepassing van artikel 132bis werd gevraagd, niet aftrekbaar;

2? 80 pct. van de uitkeringen of de aanvullende uitkeringen die de belastingplichtige verschuldigd is volgens de voorwaarden bepaald in 1?, doch die na het belastbare tijdperk waarop zij betrekking hebben betaald worden ter uitvoering van een gerechtelijke beslissing waarbij het bedrag ervan met terugwerkende kracht wordt vastgesteld of verhoogd. Evenwel zijn de uitkeringen betaald voor de kinderen voor welke voor een vorig aanslagjaar de toepassing van artikel 132bis werd gevraagd, niet aftrekbaar.

Voor de achterstallen moet er dus een gerechtelijke beslissing zijn. De administratieve commentaar schrijft hierover: 'Opdat art. 104, 2?, WIB 92, van toepassing zou zijn, moet er een vonnis uitgesproken zijn door ??n of meerdere rechters. Een overeenkomst tussen partijen komt niet in aanmerking, behalve wanneer ze door een vonnis of een arrest van de gerechtelijke macht is "bekrachtigd".'

De administratieve commentaar is dus soepeler dan de wettekst. Een vonnis dat een akkoord bekrachtigt is in principe geen "rechterlijke beslissing".

U kan het risico uitschakelen door geen formeel akkoord af te sluiten voor de rechtbank maar u "te richten naar de wijsheid van de rechtbank". Dit is formeel een betwisting maar de rechter begrijpt dat u niet echt aandringt.

Ook als u een kapitaal betaalt om het onderhoudsgeld voor de toekomst te betalen is dit aftrekbaar. De fiscus is wantrouwig bij een overeenkomst tussen partijen, u kan dit ook door de rechter laten uitspreken.

Let wel op, dit kan niet leiden tot een naar een volgend jaar overdraagbaar verlies. Alles kan enkel afgetrokken worden in het jaar van betaling (ten belope van 80 %).

scorpioen

Rodger
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 18 mei 2006 11:44

Hartelijk dank voor de info
gr
Rodger

Terug naar “Echtscheiding”