Ex eist kindergeld op!

elisabeth
Topic Starter
Berichten: 18

Ex eist kindergeld op!

#1 , 19 dec 2008 14:18

Na zes jaar bilocatie verhuist mijn ex-man waardoor een klassieke bezoekregeling zich opdringt. In afwachting van het vonnis dienaangaande, verblijven de kinderen al sedert 3 november bij mij. Nu verneem ik dat hij desondanks nog verklaart bij het kinderbijslagfonds dat hij nog op zijn oude adres woont en de vier kinderen ook en dat hij ze ten laste heeft.

Hij zal pas zijn adres veranderen op 5 januari 2009 zegt hij. Mag dit zomaar? Dit is een regelrechte leugen. Zijn vorige huis is verkocht en het wordt momenteel zelfs verbouwd. Hij kan daar niet wonen.

Ik heb bij de gemeente een adreswijziging voor de kinderen aangevraagd, de wijkagent is ter plaatse gekomen en heeft het papier van de gemeente afgetekend. Dit op 15 december 2008. Blijkbaar zou mijn ex nu 14 dagen de tijd hebben om daarop te reageren.

Wat als mijn ex liegt bij het kinderbijslagfonds?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 dec 2008 11:43

“Art.69.§1...Wanneer de twee ouders die niet samenwonen het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek...wordt de kinderbijslag integraal aan de moeder uitbetaald.Toch wordt de kinderbijslag op zijn vraag integraal aan de vader uitbetaald, wanneer het kind en hijzelf dezelfde hoofdverblijfplaats hebben in de zin van artikel 3, eerste lid, 5° van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen...Wanneer de ouders niet overeenkomen over de toekenning van de kinderbijslag, kunnen zij de arbeidsrechtbank vragen om de bijslagtrekkende aan te duiden en dit in het belang van het kind.”(Kinderbijslagwet=19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Uit ‘Ik heb bij de gemeente een adreswijziging voor de kinderen aangevraagd’ leid ik af dat uw bilocatieregeling bij vonnis bepaalt dat de kinderen gedomicilieerd zijn bij uw ex-man,doch totnogtoe ‘gelijkdurig’ bij u en hem verbleven.

“Art.387bis.In alle gevallen...kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen...alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen.”(Burgerlijk Wetboek).

In dat geval kan enkel de jeugdrechter uw bilocatieregeling wijzigen,zelfs met terugwerkende kracht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

crockie
Berichten: 33

#3 , 21 dec 2008 15:47

Wat indien in EOT duidelijk vermeld staat dat kindergeld aan de moeder toekomt? Kan ex daar dan iets aan doen?
Hj weigert bijdrage van 125euro per maand te betalen (voor 2 kinderen). Deze bijdrage zou door beide ouders op gemensch rekening moeten komen voor kleding, schoolkosten , hobby's enz. Ex betaalt dat niet omdat hij helft van kindegeld wil.
Is bij ondertekenen EOT beslist dat kindergeld naar mij zou gaan.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 22 dec 2008 10:12

via uw advocaat in gebreke laten stellen - dat is een vonnis en dat kunt u laten uitvoeren oa door beslag te leggen op een gedeelte van zijn loon

Terug naar “Echtscheiding”