Schulden bij echtscheiding

sofnol
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Gent

Schulden bij echtscheiding

#1 , 11 mei 2006 18:08

Ik hoop dat iemand me een antwoord kan geven op enkele grote problemen:

Ik ben sinds tien jaar getrouwd met mijn echtgenote zonder huwelijkscontract. Ik ben werkzaam als bediende en mijn echtgenote is zelfstandige.

Onze woonst is eigendom van de firma van mijn vrouw (waarvan ik noch aandeelhouder, noch bestuurder ben). Deze firma is een GCV.

Een aantal jaar geleden heeft mijn vrouw zich (met haar eigen firma) ingekocht in een tweede firma (bvba) en handelde daar als bestuurder. Deze firma is echter twee jaar geleden failliet gegaan. Mijn echtgenote wordt hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de schulden met betrekking tot dit failiissement wegens bestuursfouten.

Door de moeilijkheden in deze zaak is ook haar eigen firma (waarin onze woonst ondergebracht was) in staat van faillissement gesteld. Onze woonst wordt bijgevolgd openbaar verkocht om de schulden te dekken.

Ik ben deze feiten heel toevallig te weten gekomen, daar mijn echtgenote sinds het faillissement van de bvba (2004) alls voor me verzwegen heeft, zelfs gelogen heeft over alles.

Kunnen de schulden die mijn vrouw heeft in het faillissement dat ontstond door bestuursfouten van harentwege in de bvba op mij verhaald worden?

Daarnaast heb ik ontdekt dat mijn vrouw een huurcontract heeft ondertekend om met een andere man samen te wonen terwijl zelfs nog geen echtscheidingsprocedure werd ingesteld. Wanneer ik nu op grond van overspel de scheiding aanvraag, betekent dit dan dat ik de rest van mijn leven moet afbetalen voor de fouten van mijn echtgenote, terwijl zij het niet eens nodig achtte me op de hoogte te brengen? Terwijl ze me hierover jaren belogen heeft?

Ik hoop dat iemand me snel uitsluitsel kan geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 mei 2006 08:05

De schulden van de bvba zijn JURIDISCH niet de schulden van de zaakvoerders.

De echtgenoot die de echtscheiding verkrijgt KAN een onderhoudsuitkering vorderen van de andere ectgenoot.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”