Vraag rond berekening verdeling woning na relatiebreuk

salonfilosoof
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vraag rond berekening verdeling woning na relatiebreuk

#1 , 16 apr 2021 18:25

Enkele jaren geleden kochten mijn ex-partner en ik een woning. Wij woonden feitelijk samen, zijn nooit getrouwd en hebben geen kinderen.

Volgens de eigendomsacte van ons huis ben ik 50% eigenaar op lening bedrag van 40000 Euro na. Nadien zijn echter voor meer dan 300000 Euro aan verbouwingen uitgevoerd waarvan mijn ex-partner het grootste deel op zich heeft genomen. Dit is echter nooit opgenomen geweest in de eigendomsakte of op eender welke andere manier door een notaris geregistreerd.

Een voorlopige schatting van onze woning is 575000 Euro. Er staat nog ongeveer 200000 Euro open van onze hypotheeklening. Als mijn ex mij wil uitkopen, betekent dit dan dat ik recht heb op ( 575000 Euro - 200000 Euro ) / 2 - 40000 Euro = 147500 Euro? En als ik mijn ex wil uitkopen, betekent dit dan dat zij recht heeft op ( 575000 Euro - 200000 Euro ) / 2 + 40000 Euro = 227500 Euro?

Of kan mijn ex, zonder dat dit in de aankoopacte is opgenomen, eisen dat een grotere eigen inbreng in de verbouwingskosten meegerekend worden in de uitkoopsom? En zo ja, waarop heeft zij dan precies recht en wat voor bewijsstukken heeft zij dan nodig om dit juridisch te verantwoorden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 16 apr 2021 19:37

Facturen op naam EN betaling via persoonlijke rekening is zeker al een begin.

salonfilosoof
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2021 01:01

Facturen op naam EN betaling via persoonlijke rekening is zeker al een begin.
Een begin...

Maar is dat voldoende als bewijs?

Wat als de factuur op onze beide namen stond maar het wel via persoonlijke rekening is behaald?

En wat als het via de gemeenschappelijke rekening is betaald maar de factuur stond enkel op haar naam?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2021 12:08

Vooreerst moet nagegaan worden of beide partners tijdens het samenleven op gelijke wijze hebben bijgedragen in de lasten van het huishouden.
Als dit het geval is, en uw ex dus boven zijn normale bijdrage aan het huishouden de werken betaald heeft, heeft hij recht op een vergoeding hiervoor
Bewijsmiddel is eenvoudig: betalingsbewijs van de facturen. Op wiens naam de facturen staan lijkt mij niet belangrijk als de factuur betrekking heeft op verbouwingen van de woning.
Welk bedrag? De meerwaarde die de woning door de verbouwingen gekregen heeft. Dat kan dus minder zijn dan wat effectief betaald werd. Wat effectief betaald werd is het maximum.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Echtscheiding”