Recht op Alimentatie van ex uit UK

elsw
Topic Starter

Recht op Alimentatie van ex uit UK

#1 , 12 dec 2008 13:43

Beste,

Na bijna 5 jaar stilzwijgen om conflicten te vermijden en vrede bewaren tussen mijn ex en zijn familie en mij zie ik mij nu genoodzaakt om de eerste stappen te zetten tot het winnen van informatie voor het volgende wat ik heel kort zal trachten te houden:

Na 10 jaar samengewoond te hebben met een Engelsman en dus ook de vader van mijn dochter, had ik besloten om hem te verlaten wegens zijn ontrouw. Sinds die 5 jaar dat we uit elkaar zijn heb ik geen enkele keer alimentatie ontvangen (heb overigens wel zijn schulden die hij in Belgie had moeten afbetalen).Hij belooft mij telkens dat hij zal betalen maar dat doet hij uiteraard nooit aangezien hij ook nooit geld geeft. Op dit moment woont hij weer in Engeland en leeft hij van een werkeloosheidsuitkering.

Als alleenstaande moeder is het al zwaar genoeg om rond te komen en het wordt gewoon tijd dat ik krijg waar ik recht op heb. Ik zou heel graag willen weten wat ik kan doen - wat mijn rechten en plichten zijn

Alvast hartelijk dank,

Els Walraedt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 dec 2008 12:52

Ik ga ervan uit dat die Engelsman uw dochter erkend heeft.

In dat geval geldt : “Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen...”(Burgerlijk Wetboek).

Groot Brittanië is niet gebonden door Verdrag 24 oktober 1956 nopens de wet welke op onderhoudsverplichtingen jegens kinderen toepasselijk is. Zie daartoe : http://www.hcch.net/index_fr.php?act=co ... tus&cid=37

“Art.73.§ 1. De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende een onderhoudsverplichting, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien :1° de onderhoudsgerechtigde bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

De Belgische rechter is dus bevoegd vermits u en uw kind uw gewone verblijfplaats in België hebben.

“Art.74.§ 1. De onderhoudsverplichting wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de onderhoudsgerechtigde op het tijdstip dat ze wordt ingeroepen zijn gewone verblijfplaats heeft...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

De onderhoudsverplichting wordt dus beheerst door het recht van België.

“Art.1320.De vorderingen tot toekenning, verhoging, verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de rechter moet aanbieden.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Het verzoekschrift ex art.1320-1322 Ger.W. is ‘op tegenspraak’ overeenkomstig art.1034bis-sexies Ger.W. Zie daartoe: http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”