Woning verlaten

Jan003
Topic Starter
Berichten: 8

Woning verlaten

#1 , 01 dec 2008 20:29

Geachte,

Ik en mijn echtgenote gaan scheiden met onderlinge toestemming. We zijn gehuwd met een contract scheiding van goederen. De woning staat volledig op mijn naam. Nu heeft ze de woning verlaten met meename van haar persoonlijke spullen en een deel van de inboedel. Ze is bij haar moeder gaan wonen. Ze vroeg om voorlopig haar domicileadres hier bij mij te laten staan. Ze kan contractueel slechts 1 week daar logeren of de huishuur wordt aangepast van de moeder. Ook vooral omdat ze hier een aanvraag heeft gedaan voor het huren van een sociale woning, daarvoor moet je wel woonachtig zijn in de gemeente. Moet ik nu bij de politie gaan aangeven dat ze de woning heeft verlaten, heeft het voor- of nadelen hierdoor, mag ze haar adres hier behouden ?
Graag uw advies hierover.

Mvg.

Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mr
Berichten: 47

#2 , 03 dec 2008 09:09

Indien u wenst te scheiden via EOT moet men eerst x aantal maanden gescheiden wonen alvorens men deze procedure kan inleiden. Zolang haar domicilie bij u staat ... voldoen jullie niet aan 1 van de voorwaarden om te scheiden via EOT.

Als je haar de duivel aandoet mbt haar domicilie en de daaruitvolgende problemen mbt tot haar inschrijving aangaande een sociale woning acht ik de kans zeer klein dat zij zou toestemmen om te scheiden via EOT.

Langs de andere kant is er een huwelijkscontract waardoor jouw en haar persoonlijke spullen zijn ingedekt zodat enkel nog de goederen in onverdeeldheid dienen verdeeld te worden.

MAAR dit huwelijkscontract stelt je niet veilig tot het niet betalen van enige vorm van onderhoudsgeld, dit is o.a. afhankelijk van het loonverschil, ... .

Indien je zou gedoemd zijn om onderhoudsgeld te betalen is het in jouw belang dat je zo snel mogelijk bent gescheiden, men hoeft slecht onderhoudsgeld te betalen voor de duur van het huwelijk.

Als een scheiding via EOT niet mogelijk is dan is het via EOO en dit is ofwel na 1 jaar gescheiden (lees: andere domicilie) wonen ofwel op basis van feiten.

Verder dien je ook je bedenking te maken aangaande jullie kinderen, mochten deze er zijn.

Vergeet ook niet dat vele koppels in eerste instantie willen scheiden via EOT maar uiteindelijk belanden in een vechtscheiding. Gelukkig voor jou is het nu zo ver nog niet.

Zoals je ziet een ganse boterham ... echter zonder antwoorden ... en nu zijn er meerdere vragen dan voordien. Dit was echter mijn bedoeling, een pas klaar antwoord is er nu eenmaal niet EN elke situatie is anders.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 03 dec 2008 14:47

Indien u wenst te scheiden via EOT moet men eerst x aantal maanden gescheiden wonen alvorens men deze procedure kan inleiden. Zolang haar domicilie bij u staat ... voldoen jullie niet aan 1 van de voorwaarden om te scheiden via EOT.
Klopt dit onderdeel van uw antwoordje wel? Verwart u niet met EOO??? Misschien is de wetgeving hieromtrent veranderd, maar mijn ouders zijn een aantal jaren geleden gescheiden met een EOT en op het moment dat de definitieve scheidingsakte getekend werd was mijn moeder nog maar een maand of zo verhuisd.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

mr
Berichten: 47

#4 , 04 dec 2008 12:31

Ja, deze info klopt ... september 2007 is de echtscheidingswetgevinf veranderd.

Voor meer info: http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... srecht.htm

Zjef
Berichten: 156

#5 , 05 dec 2008 21:37

• De EOT na feitelijke scheiding van meer dan 6 maand -> 1 verschijning.
• De EOT zonder voorafgaandelijke feitelijke scheiding van meer dan 6 maand -> 2 verschijningen

Franciscus
Berichten: 38728

#6 , 08 dec 2008 19:53

volgens mij is de vrederechter bevoegd tot het nemen van maatregelen voor echtscheiding

Als uw kwartierinspecteur vaststelt dat mevrouw daar niet meer woont zal hij haar ambtshalve schrappen ( voorstel tot)

het is haar woning niet meer dus mag ze er niet meer binnen - principieel een probleem want haar adres staat er nog wel

Terug naar “Echtscheiding”