Ontlopen betaling alimentatie door ziekte

wingman
Topic Starter

Ontlopen betaling alimentatie door ziekte

#1 , 17 nov 2008 09:30

Volgende situatie.
Papa heeft vanaf het begin, nu reeds meer dan 6 jaar, steevast geweigerd de maandelijkse alimentatie te betalen. Hij ziet het kind op regelmatige basis, ook al heeft het één met het ander niets te maken, toch even vermelden. 13 november was het de zoon zijn verjaardag, zelfs geen telefoontje.............
Deurwaarder werd ingeschakeld, na de tweede brief nog steeds geen betaling.
Nu is het zover gekomen dat er loonbeslag is. De werkgever moest daarvoor nog één en ander onderzoeken en berekenen en dan kwam dat in orde.
Daar het enkele weken stil bleef werd er door ons naar de werkgever gebeld.
De papa heeft zich ziek gemeld en daardoor zou er nu niets betaald worden ? Als arbeider val je na 14 dagen op de ziekenkas en deze heeft met loonbeslag niets mee te maken, zeggen ze.
Ik kan het niet geloven. Dit lijkt me absurd.
Papa heeft gezworen nooit een euro te zullen betalen.
Kan dit zomaar ?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artliner

#2 , 18 nov 2008 00:13

uih?

Inderdaad de werkgever kan niet betalen omdat deze momenteel ook niets betaalt. Maar wel de ziekenkas denk ik.

Maar hij moet zijn achterstallen ook nog betalen. Dus.. deurwaarder naar zijn huisje sturen en alles inboedel en auto etc openbaar verkopen tot het juiste bedrag met achterstallige intresten volgens wettelijk JKP bereikt werd?

Niet loslaten en ervoor gaan. ALs hij kinderen kan maken dan moet hij er ook voor betalen.

Ik hoop dat jij een rechtsbijstandsverzekering hebt bovenop je burgerlijke aansprakelijkheid??? Want dan zou ik deze zeker inschakelen en gebruiken.

j.demoor

#3 , 18 nov 2008 11:28

Leg ook uitvoerend beslag op zijn loonvervangende inkomsten,zoals ziekte- en werkloosheidsuitkering alsmede vakantiegeld.

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken.
Wanneer voornoemd beslag echter gelegd wordt om de betaling te verkrijgen van vervallen termijnen van een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten, kan het ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen termijnen, naarmate die vervallen.”(Gerechtelijk Wetboek).

Draag de gerechtsdeurwaarder op ook toepassing te maken van de tweede alinea van voornoemd art.1494.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wingman
Topic Starter

#4 , 19 nov 2008 09:50

Op de brief van de gerechtsdeurwaarder staat :

Ertoe zal gedwongen worden door alle rechtsmiddelen door inbeslagname van loon

Op de echtscheidingsakte staat :

Aan de moeder wordt machtiging verleend om met uitsluiting van de vader zijn inkomsten of alle hem door derden verschuldigde geldsommen rechtstreeks bij zijn derden schuldenaars te ontvangen tot beloop van de voornoemende uitkering , dit voor zover de vader minstens twee maanden in gebreke is gebleven vrijwillig zijn onderhoudsbijdrage te betalen
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Lex

#5 , 19 nov 2008 15:17

Op de brief van de gerechtsdeurwaarder staat :

Ertoe zal gedwongen worden door alle rechtsmiddelen door inbeslagname van loon

Op de echtscheidingsakte staat :

Aan de moeder wordt machtiging verleend om met uitsluiting van de vader zijn inkomsten of alle hem door derden verschuldigde geldsommen rechtstreeks bij zijn derden schuldenaars te ontvangen tot beloop van de voornoemende uitkering , dit voor zover de vader minstens twee maanden in gebreke is gebleven vrijwillig zijn onderhoudsbijdrage te betalen
Hmm...het ziekenfonds en de overige derden zouden de schuld(en) moeten KUNNEN inhouden, wat beslag via het ziekenfonds betreft zou ik mij niet teveel illusies maken...

Informeer eens via bij het OCMW, zij kunnen het DAVO mss. eens wakker schudden??

citroentje

#6 , 21 nov 2008 01:30

Pas op ziekenfondsen leggen wel loonbeslag en sneller dan je zou denken,me vriend had ook loonbeslag en werd ziek en stond dan aan de ziekenfonds wel tegen dat de eerste betaling moest gebeuren was het al opgestuurt naar de deurwaarder terwijl het ging over extra kosten waar we niet mee ingestemt hadden.
Zou zeggen verwittigd de deurwaarder dat u exman op de ziekenfonds staat en dat hij het nodige doet om loonbeslag te leggen.

roadie

#7 , 21 nov 2008 10:12

Denk maar niet dat de ziekenfondsen onverschillig zijn! Bij een vriend van me duurde het exact 1 (jaja één) week om zijn ziekte-uitkering te zien verdwijnen in de portemonnee van zijn (bijna) ex.

roadie

#8 , 21 nov 2008 10:21

In de rand en onpartijdig: het verwondert me toch steeds hoe betalingen van alimentatie voor kinderen zo lang aanslepen, in bovenvermelde zaak: zes jaar. Men laat de zaak zes jaar aanmodderen en dan komt de nekslag.
Voor het ontbreken van rechtshulp bestaat omzeggens geen excuus meer: pro deo, tweedelijns bijstand, enz...
Daarenboven had mevrouw een uitvoerbare titel, een deurwaarder was voldoende! De akte EOT gaf haar zelfs het recht om na 2 maanden op te treden!
Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar wat met de talloze gevallen van "ouderverstoting"?

alexandra68

#9 , 15 jan 2009 10:33

Al stempelt hij, of krijgt hij vergoeding van de ziekenkas....alimentatie betalen gaat op alles voor, hij moet gewoon betalen.
Zijn er nog andere partijen waar hij schulden bij heeft moeten die wachten, maar alimentatie niet!

Terug naar “Echtscheiding”