Gezamenlijk gezag wijzigen?

Gebruiker42
Topic Starter
Berichten: 4

Gezamenlijk gezag wijzigen?

#1 , 08 nov 2008 23:54

Ben al jaren gescheiden. Echter werkt het gezamenlijk gezag in mijn situatie voor geen meter. Mijn ex man neent het gezamenlijk gezag verre van serieus. De stalking maakt de communicatie zeker niet gemakkelijk. Na jaren alle mogelijkheden geprobeerd te hebben is de maat vol en wil ik het alleen oudrlijk gezag opeisen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ex misbruikt al jaren het gezamenlijk gezag door via allerlei instanties smaad en laster te verspreiden. Hij opereert vanuit de bezorgdheid als vader. Tijdens de omgangsregeling laat hij het afweten de kids te pas en te onpas op te halen. En de helft van de vakanties de kinderen? Daar kan de vader geen gebruik van maken. Carriere gaat voor! Maar ondertussen overal steen en been klagen dat ik geen consultatie pleeg? Hij krijgt net als ik informatie via de schoolgids. Maar hij wil ook nog eens uitgebreid geinformeerd worden. En maakt zich drukker om mij i.pv. de kinderen. Hoe kan ik mijn eigen leven na deze terreur weer terug krijgen?
Cynthia[/quote][/b]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 09 nov 2008 10:19

De gezagsregeling wijzigen kan ofwel in onderling overleg ofwel via de jeugdrechtbank.

De rechter moet bij voorkeur voor gezamelijk ouderlijk gezag beslissen. Wanneer de rechter voor een andere gezagsregeling beslist, moet hij motiveren waarom gezamelijk ouderlijk gezag voor deze ouders tegen het belang van hun kind is. De ouder die een afwijking van de wettelijke voorkeur wil, moet de rechter van twee zaken overtuigen. Ten eerste: bijzondere omstandigheden maken dat gezamelijk ouderlijk gezag tegen het belang van het kind ingaat. Ten tweede: het is in het belang van het kind dat ik, en niet de andere ouder, het ouderlijk gezag eenzijdig uitoefen.

Je kan naast gerechtelijke stappen zetten ook overwegen om de hulp in te schakelen van een ouderschapstherapeut. Deze persoon kan jullie helpen om vanuit jullie rol als ouders met elkaar samen te werken en niet vanuit jullie positie als ex-partners.

Breng ook eens een bezoekje aan de website www.tweehuizen.be Je zal daar heel wat informatie vinden omtrent het thema kinderen en hun apartwonende ouders...
Laatst gewijzigd door bemiddelaar op 15 nov 2008 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.

brice3010
Berichten: 29
Locatie: tussen Schelde en Leie

#3 , 14 nov 2008 23:40

http://www.tweehuizen.be./ ..."under construction" ????
"wanneer je verdrietig bent kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk" Kahlil Gibran.

Reclame

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#4 , 15 nov 2008 08:36


Terug naar “Echtscheiding”