Van getrouwd naar LAT relatie

Azura
Topic Starter

Van getrouwd naar LAT relatie

#1 , 31 okt 2008 23:15

Door omstandigheden hebben mijn vrouw en ik besloten om uit elkaar te gaan en verder proberen te gaan in de vorm van een LAT relatie.

Hypothecair krediet dat nu loopt blijven we gewoon betalen, het is te zeggen, ik stort onderhoudsgeld aan de kinderen en mijn ex-vrouw, en zij betaald de lening verder. Eigenlijk zoals het nu is, mijn vrouw werkt al geruime tijd niet meer. Is het een probleem dat ik gewoon nog mee op de lening sta? En hoe zit het met de aftrekbaarheid van de lening? Wordt die verdeeld? Verder wil ook nog voort verbouwen aan de woning, ben ik medeeigenaar zolang ik mijn naam nog heb staan op de lening, en zo gerechtigd om nog te verbouwen voor de BTW dienst?

Veel vragen, allemaal aan elkaar gerelateerd wat betreft het onroerend goed.

Het onderhoudsgeld zouden we zelf overeenkomen, om dit voor mij aftrekbaar te maken hoe dient dit vastgelegd te worden? Is het voldoende dat ik gewoon de juiste bedragen stort per kind en aan mijn ex , en aan de hand betalinsgbewijzen dit inbreng?

Bedankt voor jullie eventuele antwoorden op deze grote boterham.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 01 nov 2008 13:50

Weet wel dat jullie 'in de echt verbonden' blijven zolang er geen effectieve scheiding wordt uitgesproken.
Daardoor zullen jullie voor derden steeds een getrouwd koppel blijven.

Azura
Topic Starter

#3 , 01 nov 2008 15:50

We gaan uiteraard effectief scheiden, wil alleen zorgen dat we ons niet financieel de put in duwen. Alleen het onroerend goed en aanverwante is me nog onduidelijk hoe en wat .

Die LAT relatie is er om de vriendschap die we hebben(hadden) toch nog overeind te houden, als dat niet lukt proberen we toch onze vriendschap te behouden. Heb zelf ook een vechtscheiding meegemaakt met mijn ouders en dat wil ik onze kinderen niet aandoen.

Reclame

j.demoor

#4 , 03 nov 2008 12:33

‘uit elkaar gaan’ is geen echtscheiding, zodat het huwelijk tijdens dit uit elkaar gaan voortduurt,inclusief de eruit volgende rechten en plichten.

Dit houdt in dat u zoals voorheen ‘ontlener’ blijft inzake hypothecair krediet en dat de woning eigendom blijft van de huwelijksgemeenschap.

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :...9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in artikel 12.§3, bedoelde enige woning te verwerven of te behouden...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Zodra u een afzonderlijke belastingaanslag ontvangt zullen voornoemde bestedingen afgetrokken worden bij wie ze werkelijk betaalt.

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :1° 80 pct. van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van de wet van 23 november 1998 tot invoering van de wettelijke samenwoning, zomede 80 pct. van de kapitalen die zulke uitkeringen vervangen...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

‘Hij die de aftrek van een onderhoudsuitkering vraagt, moet bewijzen dat die uitkering aan zijn echtgenote wordt gestort ter uitvoering van een verplichting waartoe hij wettelijk gehouden is. Dat bewijs kan anders dan door het overleggen van een gerechtelijke beslissing worden verstrekt, doch bij gebreke van dergelijke beslissing, moet de requirant alle bewijskrachtige elementen voorbrengen, inzonderheid aangaande de rechtmatigheid van de feitelijke scheiding ‘(Brussel, 5.12.1957, Muschart, La Revue Fiscale, 1958, blz. 42).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”