Moeilijke situatie

Inge106
Topic Starter
Berichten: 1

Moeilijke situatie

#1 , 27 okt 2008 07:06

Hey,
Ik sta op punt uiteen te gaan met mijn vriend (we zijn niet getrouwd, we wonen officieel samen maar niet onder contract) en we hebben 2 kindjes van 2,5 jaar en 1 jaar. We huren een sociale woning waar ik eerst alleen in het contract stond, maar mijn vriend wou daar ook bij staan dus die is ook gaan tekenen. Ik heb de waarborg betaald. Mijn ouders hebben veel werk verricht in het appartement en deze betaald uit hun eigen zak. Nu hebben we al vele ruzies gehad en telkens wilt hij dat ik het appartement verlaat met de kindjes. Maar mijn ouders vinden dit niet zomaar kunnen omdat IK het appartement heb aangevraagd en zijn ook niet van plan hun geld in een appartement te laten zitten, waar mijn vriend in woont. Het liefst van al willen ze dat ik daar kan blijven wonen, omdat het voor mij onmogelijk is een appartement te vinden dat ik kan betalen. Ik ga vandaag advies vragen op het vredegerecht en morgen heb ik een afspraak bij mijn advocaat voor advies. Het liefste dat ik zou hebben is dat we beiden overeenkomen voor de kinderen en dat wij in het appartement mogen blijven wonen. Maar mijn vriend zegt wel altijd dat hij het huishuur betaald, gas, elektriciteit, water en dat hij daar dus mag blijven wonen.
Wie kan er mij een beetje raad geven?
groetjes
Inge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie
Berichten: 216

#2 , 27 okt 2008 13:22

Beste Inge,

in een relatie is het normaliter zo dat ieder naar zijn vermogen bijdraagt in de kosten van de relatie. Hij heeft de huur betaald? Wel, hij heeft er toch ook het genot van de woonst voor gekregen? Of niet soms? En toen hij er kwam wonen heeft hij toch ook zijn deel van water, gas en electriciteit verbruikt.
De was, de plas en zijn dagelijkse kost werden waarschijnlijk door u voor hem gedaan. En zo zijn er nog wel dingen die door jou werden ingebracht en niet door hem.
Voor hem is het makkelijker verhuizen, want je hebt de kindjes heb je ook nog.
Zijn inkomen is misschien iets ruimer dan het jouwe?
Ofwel kies je voor een bemiddelaar ofwel stap je naar de Vrederechter voor voorlopige maatregelen: woonst, alimentatie ed te regelen.
Het zou me sterk verwonderen indien jij niet ter plaatse zou kunnen blijven.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 28 okt 2008 10:29

“Art.1760.In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(Burgerlijk Wetboek).

Indien de verstandhouding tussen beide feitelijk samenwonenden ernstig verstoord is kan de vrederechter de huur van een of beide samenwonenden verbreken.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos. Vraag ze dus aan de griffie van het vredegerecht.

Komt geen minnelijke schikking tot stand daag uw medehuurder en uw verhuurder dan voor dezelfde vrederechter overeenkomstig art.1344bis-septies Gerechtelijk Wetboek. Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

kate.ahn
Berichten: 11

#4 , 31 okt 2008 12:31

Ben je zeker dat hij daar mag blijven wonen zonder kinderen ten laste? In vele sociale woningen mag je niet blijven als je geen kinderen ten laste hebt. Vraag es raad aan de organisatie waar je je sociale woning huurt.

Terug naar “Echtscheiding”